top of page

פורטל ידע

לחזות את התאונה שמצפה מעבר לפינת הרחוב


 
מאת: מיכל גבע | מנכ״לית HARMAN ישראל
 



אתם נוסעים ברחבי העיר, נגיד, תל אביב הפקוקה והמכונית שלכם עוזרת לכם לזהות ולנווט אל מקום החניה הפנוי הקרוב ביותר, או מודיעה לכם להאט לאחר חיזוי אפשרות פגיעה ברוכב אופניים שמדווש להנאתו מעבר לפינת הרחוב. דמיוני? עתידני מדי? לא בטוח. אחת הטכנולוגיות היותר עכשוויות ומסעירות מעולם הרכב – Cellular Vehicle-to-Everything - C-V2X מושכת באחרונה תשומת לב עולמית לאור יכולתה לחזות מגוון סיטואציות אמת על הכביש. מדובר בטכנולוגיה אלחוטית מתקדמת המאפשרת לרכבים להישאר מחוברים תוך כדי תנועה ולתקשר כמעט עם כל מה שמסביבם, כולל רכבים אחרים V2V) ) תשתיות הדרךV2I) ) הולכי רגל V2P) ) הרשת V2N) ) והענן V2C)). שורה תחתונה: חדשנות וטכנולוגיות חדשות פותחות עידן חדש של תחבורה חכמה, עם התמקדות בבטיחות משופרת, יעילות וחווית רכב מחובר.


כלי רכב בהם מוטמעת טכנולוגיית C-V2Xיוכלו לתקשר באופן יזום עם כלי רכב אחרים ותשתיות בצד הדרך (כגון תמרורים, שלטים ועמודי תאורה) ולספק לנהגים ולנוסעים עדכונים חיוניים בזמן אמת על תנועת התנועה, מצב הכביש, הגבלת המהירות ומזג האוויר. פונקציות אלו עוזרות לחזות תנועה ולייצר התראות אקטיביות כדי למנוע התנגשויות אפשריות תוך הפחתת עומסי התנועה ושיפור הניידות בכביש. כשהוא מזווד בתשתיות רשת סלולריות מתקדמות, רכב המצוייד ב- C-V2X יכול לשפר את מודעות המצב של הנהגים למפגעים בכביש, כמו גם הולכי רגל פגיעים קרובים, גם בתנאי ראות נמוכה, מסביב לפינות רחוב ובתרחישים שאינם כוללים קווי ראייה ברורים. בתיאוריה, המכונית המקושרת תוכל לתקשר, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות והנהנים המידיים יהיו הנהגים שיכולו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, מזג האוויר וכד׳.


הזווית הישראלית

קל אף לראות חיבור בין כניסתה לזירה של רשת ה-5G לתנועה על הכבישים: הציפייה הגדולה ביותר מה- V2X היא השילוב של ה-5G, כך שניתן יהיה לעמוד בדרישות הקישוריות השונות למקרי השימוש השונים. עד כה, תקשורת V2Xהופעלה באמצעות תקשורת ישירה לטווח קצר DSRC) ) - טכנולוגיה הדומה לאותן טכנולוגיות Wi-Fi בה אנו משתמשים מדי יום זאת בזמן ש- Cellular V2X (C-V2X) , מוגדר כחלק מתקן רשת ה-5G.


עם שילוב ה-5G, יצרניות הרכב מקבלות כעת אפשרות להרחיב את היכולות של טכנולוגייתV2X הסלולרית ולהעניק למכוניות שלנו, לאוטובוסים ולתשתיות את היכולת "לדבר" זה עם זה ועם התשתיות שמסביב. V2X יסייע במניעת התנגשויות בין כלי רכב, פגיעות בהולכי רגל ורוכבי אופניים, באמצעות שליחת התראה ברשתות 5G על אירועים פוטנציאליים ועל הדרך גם יספק מידע חיוני שיגיע במהירות הבזק מתשתיות העיר, כדי לסייע למשתמשים לקבל הצעות ממוקדות ואישיות לעסקאות מקומיות, לאתר חניה בקלות, ולהיחלץ מפקקים (בין השאר).


טכנולוגיית C-V2X בהחלט תהווה כלי חשוב בעתיד הקרוב עבור כל מי שיעלה על הכבישים בעתיד. לטווח הקצר כולם יצטרכו להצטייד בחיישן V2X עצמאי, אבל לטווח הארוך כנראה שחיישן V2Xישולב היישר בתוך הסמארטפון של הרוכב/נהג/הולך רגל... לשאלה מה רשויות מקומיות ומדינות צריכות לעשות כדי להתכונן להטמעה של הפתרונות החדשים, מבחינת תשתיות דרכים די ברור כי מדינות, מחוזות וערים צריכים לאמץ את ציוד ה- V2X עבור התשתית שלהם בדיוק כמו שהן מאמצות שימוש בטכנולוגיות רמזורים.


תשתית מקושרת תפחית את הפקקים

מחקר שערך מרכז אפקה לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה עבור המדען הראשי, העריך כי אכן, הקמת תשתית מקושרת עשויה להקטין את בעיית הגודש בכבישים בנוסף לתועלות שנובעות מחיסכון בבניית תשתיות, בטיחות והיבטים סביבתיים. יישומים מבוססי V2X מאפשרים ניצול מרבי של היצע התשתיות באמצעות הקטנת המרחק בין הרכבים הנעים והנעת כלי רכב במהירות אופטימלית. פיתוח של יישומי V2X לניהול ביקושים, המבוססים על גישת תשלום-לפי-שימוש use-per-pay)) עשוי לחולל שיפור נוסף ברמת השירות. להערכת המחקר, התועלות מהטמעת V2X נמצאת בצמצום עמידה בפקקים, חסכון בדלק והקטנת זיהום האוויר וכל אלה מסתכמים בכ-9 מיליארד שקל בשנה.


מעבר לכסף, התרומה העיקרית של V2X טמונה בפוטנציאל הגלום בשימוש בה לצורך ניהול התנועה של אמצעי התחבורה השונים ברשתות כבישים עירוניות ובין עירוניות. בעזרתה של טכנולוגיה זו אפשר לנהל את אמצעי התחבורה בצורה יעילה ובטוחה ולהגביר את הבטיחות מעבר ליכולותיהם של חיישנים ומערכות שמותקנות ברכבים.


סיבה מרכזית לכך שהפריסה בקנה מידה רחב של V2X עדיין לא התרחשה היא בעיקר אי הוודאות ברמת המדיניות. חוסר ודאות שכזה מילא תפקיד משמעותי - וללא ספק בלתי עביר - בפריסה המושהית של הטכנולוגיה.


תעשיית הרכב ממשיכה לחפש הזדמנויות למימוש מלוא הפוטנציאל של הטכנולוגיה ולהתגבר על אי הוודאות סביב המדיניות. התעשייה נותרה מחויבת לטכנולוגיית V2X והיא להוטה לעבוד עם קובעי מדיניות ובעלי עניין אחרים כדי להביא את טכנולוגיית הבטיחות החשובה הזו לשוק.


הצרכן מצפה לקישוריות כל הזמן.

מכיוון שהצרכנים ממשיכים להגביר את הציפיות לקישוריות, הם ידרשו בהמשך גם חוויות דיגיטליות המתחברות בכל ההיבטים בחייהם - כולל במכוניותיהם. התעשייה חייבת לעמוד בציפיות הלקוחות הללו ולהתמקד באספקת טכנולוגיה שמסוגלת לספק את אותן חוויות. בעוד 10 שנים הרכב יצטרף לרשימת המכשירים הדיגיטליים שלנו, ויאפשר לנו מעבר חלק בין המכשירים השונים, והחוויות הדיגיטליות שהן יספקו. אצלנו לדוגמה, ב-HARMAN, רכשנו לא מכבר את חברת Savari שפורסת פתרונות חיישני V2X עבור תחומי האוטומוטיב והתשתיות החכמות, כולל קישור מכוניות לתשתיות, מכוניות לסמארטפונים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, מכוניות למכוניות ותשתיות למכשירי טלפון ניידים כשאנו בונים את התשתית כשירות ליצרני הרכב.


על פי החזון שלנו, הרשויות שבכבישיהם ייסעו הרכבים המקושרים, יוכלו מצידן לנהל אופטימלית את רשת הכבישים, לחלק נכון יותר משאבים ועלויות, להגביר שוויוניות בין המשתמשים השונים בכבישים, לווסת תנועה, לדווח על סכנות ותקלות ולייעל את התנועה הצפופה ולהורדת הגודש התחבורתי.


לצרכנים של ימינו יש ציפיות גדולות מכלי הרכב שלהם. נהגים ונוסעים כאחד מצפים שהנסיעות יהיו מהנות, יעילות, נטולות מעצורים בדרך, ובעיקר - שיהיו בטוחות. עם טכנולוגיית V2Xהמכוניות עצמן והחיישנים החכמים שבהן ׳דואגים׳ שהנסיעה תהה מהנה ויעילה יותר וכי הדרכים יהיו בטוחות יותר הן, במצבי שגרה ובוודאי במצבי חירום.

bottom of page