top of page

פורטל ידע

טרנספורמציה דיגיטלית לעומת מודרניזציה של מערכות IT מה ההבדל?

 

אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה







 

חברות מתמודדות עם טרנספורמציה דיגיטלית כבר שנים, אך לא תמיד קיימת הסכמה על משמעות הדבר.

גם אנשי ה- IT המנוסים ביותר משתמשים במונח כמטריה לכל דבר - אפילו מודרניזציה פשוטה של יישומים . אז איך ניתן להבדיל בין טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית לבין פשוט מודרניזציה של מערכות IT?

טרנספורמציה דיגיטלית משנה מודלים עסקיים ויכולה לפתוח זרמי הכנסות חדשים. מודרניזציה עוסקת בהעלאת הטכנולוגיה לשלב הבא באמצעות שדרוגים או אפילו טכנולוגיה חדשה לחלוטין. היא חולקת כמה יתרונות מרכזיים בשינוי הדיגיטלי, כגון תהליכים יעילים, יעילות ופרודוקטיביות אוטומטית, אך שם זה גם נגמר. מודרניזציה של יישומים לעולם לא תשנה את המודל העסקי של העסק או תכניס אותו לקטגוריה עסקית חדשה.לעומת זאת, טרנספורמציה דיגיטלית הופכת מודלים עסקיים ויכולה לפתוח זרמי הכנסות חדשים.

כולנו ראינו חברות בעלות פרופיל גבוה המיישמות טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית כדי להצליח, אך זהו שינוי עסקי פרדיגמי המתרחש בחברות בכל הגדלים. מה צריך כדי להפוך למקדם טרנספורמציה דיגיטלית?


להלן 5 מאפיינים ותכונות של טרנספורמציה דיגיטלית:


1. תרבות דיגיטלית ראשונית

חשוב להעריך כל היבט של העסק מבחינת הערך הדיגיטלי שלו. אם החברה מפרסמת את הטכנולוגיה שלה כדי לעזור לפעילות שלה להתנהל בצורה חלקה יותר, לקצץ בעלויות או להגביר את חוויית הלקוח? אולי ניתן להפוך את אותו פיתרון לתחומים אחרים בעסק או בפלחי השוק שונים. מומלץ אסוף נציגים ממחלקות ברחבי הארגון כדי לזהות את ההזדמנויות הדיגיטליות הנסתרות שיש לעסק, ואז לדמיין באומץ כיצד ניתן לייצר רווח מהן. לפני כמה שנים טבע גרטנר את המונח ContinuousNext כדי להתייחס לאבולוציה הבאה של טרנספורמציה דיגיטלית; הארגונים של ימינו צריכים לאמץ חשיבה דיגיטלית ראשונה או רציפה כדי להיות יותר מסתגלים לשינוי וליצור דרכים חדשות להצליח.


2. חשיבה עיצובית

חשיבה עיצובית נוקטת גישה ממוקדת באנשים כדי לזהות דרכים חדשות לטיפול בבעיה. לפני שמטמיעים טרנספורמציה דיגיטלית כלשהי, כדאי אסוף את כל בעלי העניין המרכזיים - משתמשי קצה, לקוחות, אנשי עסקים ומנהל עסקים - כדי לדון ברצונות, תסכולים, מטרות, אהבות וסיעור מוחות בפתרונות דיגיטליים. לאחר השלמת תהליך זה ופיתחו פיתרון, אפשרי לבדוק אותו בניסוי באמצעות ספרינט עיצובי.

טרנספורמציה דיגיטלית היא קפיצת מדרגה גדולה, ולכן היא דורשת חשיבה אסטרטגית וצעדים מצטברים לפני שמיישמים אותה באופן מלא.


3. ניהול שינויים יעיל

שינוי יכול להיות קשה לעובדים ולקוחות שרגילים לעשות דברים בדרך מסוימת. מסיבה זו, ללא קשר למי שמבצע את היישום, יש להחזיק את היוזמה ולהעביר אותה מחדר ההנהלהוהיא צריכה לתת מענה לפחדים, החששות וההסתייגויות של כולם. טרנספורמציה דיגיטלית עלולה להפריע; זה משנה תהליכים, תפקידים וציפיות מסורתיים וזה יכול לגרום למהומה ארגונית לפני שהוא הופעל לפעולה. במיוחד כאשר טרנספורמציה דיגיטלית כוללת AI או אוטומציה, העובדים עשויים לחשוש שזה ייקח את עבודתם, ולכן חשוב לטפל בפחדים וליישם שינוי בהדרגה.


4. ארגון מונחה נתונים

אחת מתכונות המפתח של טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית היא תכונה המובלת על ידי הנתונים ומיישמת ניתוח כדי לחשוף את התובנות החבויות בנתונים אלה. למעשה, מרבית יוזמות השינוי הדיגיטליות כיום מתרכזות סביב נתונים. הידיעה היכן נמצאים נתוני החברה, כיצד ייתכן שיהיה צורך להעשיר נתונים אלה וכיצד ליישם ניתוחים ו- AI למינוף הנתונים הם הצעדים הראשונים להצלחת השינוי הדיגיטלי.


5. האיכות מעל הכל

מטרה מרכזית של כל שינוי דיגיטלי היא שיפור האיכות - בחוויות הלקוחות והעובדים, במוצרים ובשירותים ובתדמית הארגונית. בתחילת יוזמה לטרנספורמציה דיגיטלית, כדאי שנשאל את השאלה מרכזית: "האם אנו יכולים לשמור על רמות האיכות הגבוהות ביותר לאורך כל המסע?"

זה דורש נקיטת גישה מצטברת לפרויקט, בדיקה ותיקוף של התוצאות בכל שלב, שיוף התהליכים והנהלים המשמשים להצטיינות, וכוונון עדין כאשר הדבר נדרש.

פרויקטים של שינוי דיגיטלי השתנו באופן דרסטי מימי הטכנולוגיה האנלוגית לדיגיטלית. כיום, AI, אוטומציה IoT, , העברה לענן וטכנולוגיות מתקדמות אחרות משנות את אופן הפעולה של העסקים, ומחייבות שינוי תאגידי מוחלט בתודעת החשיבה, בתרבות ובIoT. עם זאת, לא משנה איך נגדיר זאת, טרנספורמציה דיגיטלית, אף שלעתים קרובות רצופת הפתעות ורמת סיכון והפרעה מסוימת, משנה את העסק לטובה.

bottom of page