top of page

פורטל ידע

טור דה פרנק | מאי 2023


מאת: מאת: אלי פרנק – יו"ר הלשכה



 



זהירות! הגולם עלול לקום על יוצרו


ברגעים אלו ממש, בעת כתיבת הטור, עובד בחוץ אחמד הגנן הפלסטיני עם צוותו ומקים מחדש את גינת ביתנו לאחר שזו נהרסה במסגרת השיפוץ הגדול שעשינו. את השיפוץ עשה הקבלן עאבד עם פועליו, הוא והם כולם פלסטינים. אנשים חרוצים, נעימים, בני שיח שעושים עבודה מעולה. אם רק ניתן היה להגיע לאיזשהו הסדר שמאפשר חיים משותפים זה לצד זה, החיים של כולנו היו הרבה יותר ורודים, ואני מאמין שלזה יש קונצנזוס בין הישראלים כולם. עוד נחזור לזה.

לפני כשבועיים זכיתי בנכד חדש, יונתן, אח לשתי הנכדות המקסימות אור ומאיה. תראו את התמונה מהברית, עת שימשתי כסנדקו. תראו איך כל היקום כולו, על רעשיו וצרותיו, איך כל העימות הבלתי נגמר עם הג'יהאד וה – "מגן וחץ", איך כל הרעש במדינה סביב רפורמה משפטית / הפיכה משטרית, התקציב והכספים הקואליציוניים, הויכוח על קרן הארנונה, איך הכל נשאר מחוץ לפריים, והרגע המזוקק הזה שלי איתו בלבד, הכל מתכנס לאזור סטרילי קטן עם אושר גדול! גם לזה עוד נחזור בהמשך.


בעוד ה-"סופה הדיגיטלית" ממשיכה "להשתולל" ולחולל שינויים בכל תחומי החיים, הגיעה עכשיו גם הבינה המלאכותית, שהולכת ומתעצבת כגורם "משבש" מוביל, מעמיקה את חדירתה ואחיזתה כחלק מרכזי בתאוצה הטכנולוגית ומשנה, שוב, את העסקים, הכלכלה והחברה. את המונח אינטליגנציה מלאכותית שמענו כבר לפני כ-40 שנה. לקח לה עשורים להבשיל ולפרוץ. היו לאורך השנים יישומים חכמים ייעודיים מבוססי AI. מובילאיי למשל. אבל הפריצה שמשפיעה לאורך ולרוחב כל תחומי החיים הגיעה בשנים האחרונות עת הופיעו ה – ChatGPT של OpenAI, ה – Midjourney ליצירת תמונות ועוד.


היקפי הדאטה, טכנולוגיות הדיגיטל והבינה המלאכותית משנים בקצב מסחרר את הרפואה וניהול הבריאות, את אופן עשיית העסקים והקשר עם הלקוחות, את יכולות הבטחון, התעשייה, הלמידה ועוד. ההשפעה על המשק, הכלכלה והחברה היא דרמטית. אז איך חיים, מתנהלים ומנהלים בסביבה "רועשת" כזו? איך מנהגים (מלשון היגוי) את העתיד כך שאנחנו נשלוט בו ולא ייווצר כאוס של השתלטות הטכנולוגיה על האנושות? האם על זה חשב המהר"ל מפראג עם "הגולם קם על יוצרו"?.


מייסד ומנכ"ל OpenAI עצמו כבר מבוהל משהו, וקורא לרגולטורים לעשות מעשה ושיבטיחו באמצעות רגולציה את השליטה בטכנולוגית ה – AI והיישומים שיכולים להיווצר על בסיסה. הרגולציה מטבעה תמיד יותר איטית מהטכנולוגיה, ולכן זהו התפקיד של המנהיגים והמנהלים לשלוט בארוע. כן, יש כאן מגה-ארוע שבכוחו לשנות את פני האנושות כולה וצריך לשלוט בו, "לנהוג" אותו ולנהל אותו.


כמו אותו רגע מזוקק של אושר שלי עם יונתן, בהם מיסכתי את כל הרעשים שמסביב, על כל מנהיג ומנהל לדעת לזקק לעצמו רגעים שבהם הוא "שם על עצמו אוזניות", ממסך את הרעשים שמסביב, מתרכז ומתמקד באתגרים שמונחים לפתחו, ומקבל את ההחלטות הנכונות.


כמו שניתן לנהל יחסים בינאישיים טובים, ואפילו לעשות עסקים, למרות שהישויות שמעל מסוכסכות ו-"מרעישות", כדוגמת המצב עם הפלסטינים, כמו שצריך להפריד בין יחסים בינאישיים לבין מחלוקות פוליטיות "רעשניות" שמאיימות לקרוע אותנו פנימית כחברה, כך צריך לוודא שכל הטכנולוגיות ה – "משבשות", תשבשנה לחיוב ולא לשלילה.


מנהיגי מדינות, מפקדי צבאות, מנהלי ארגונים, אנשי עסקים ומובילים טכנולוגיים, צריכים לתעל את כל "הטוב" שהטכנולוגיה "שופכת" עלינו, באופן כזה שהוא לא יהפוך ל-"רע" וייוצר כאוס כאמור. קל? לא! מאתגר? כן! אפשרי? כן! אם מכבי ת"א כדורסל, הגיע למקום חמישי ביורוליג, ולפסע מהפיינל-פור, אחרי פתיחת העונה המזעזעת שחווינו, אז הכל אפשרי.


ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע 2023 שתתקיים באוקטובר, תעסוק בדיוק בסוגיות האלו. כותרת הוועידה The Digital & AI Storm – Steering the Future מבטיחה עניין רב שיבוא לידי ביטוי בתכני המליאה והמסלולים ובמתחם הטכנולוגי חוויתי שלצידם.

bottom of page