top of page

פורטל ידע

טור דה פרנק | מאי 2022


מאת: מאת: אלי פרנק – יו"ר הלשכה



 


ה – CIO הוא ה - CDO

התייחסות למאמר "היילכו ה – CIO וה – CDO יחדיו" של רז הייפרמן ואריה עמית


בשבועיים האחרונים פרסמו חבריי רז הייפרמן ואריה עמית מאמר "היילכו ה – CIO וה – CDO יחדיו"? בשני חלקים.


בחלק א' (https://www.pc.co.il/editorial/362862/) הציגו המחברים עמדה של שני חוקרים מארה"ב שבו הם קוראים להפרדה מוחלטת בין ה – CIO שעוסק וצריך להמשיך לעסוק במערכות התפעוליות, לבין ה – CDO שצריך להוביל את האסטרטגיה הדיגיטלית העסקית. אותם חוקרים מנמקים בין השאר את עמדתם בכך של – CIO אין את הכישורים הנדרשים לעסוק באסטרטגיה דיגיטלית.


בחלק ב' (/https://www.pc.co.il/editorial/362946), חבריי רז ואריה, יוצאים בצדק רב נגד עמדת אותם חוקרים, וקובעים ששני בעלי התפקידים חייבים לשתף פעולה ביניהם, ובמקרים מסוימים ה – CIO יכול להיבחר להיות גם המוביל הדיגיטלי.

אני מוצא לנכון לחזור ולהדגיש את עמדתי, כפי שביטאתי אותה כבר לא פעם, שגם אם בעבר היה מקום בעבר לתפקיד CDO, ואני מסופק, הרי שכיום ממש אין מקום לכך, לא כשה – D מייצג Digital, ולא כשה – D מייצג Data.

נדמה לי שכבר יש הבנה רוחבית והסכמה בשוק שארגון / חברה שרוצים להצליח בעידן הנוכחי בו הדיגיטל וה – Data תופסים נפח הולך וגדל בפעילות העסקית / כלכלית / חברתית / ארגונית, חייבים להיות Data-Driven Digital Organization. כדי שהארגון יהיה כזה, כל בעלי התפקידים, לא בעל תפקיד ייעודי, צריכים להתאים את עצמם ואת פעילותם לאסטרטגיה שלוחת את הארגון קדימה להיות "ארגון דיגיטלי" שמתבסס בכל פעולותיו על הנכס החשבו ביותר של Data.


מי שאמון בארגון על אסטרטגיה, ויש גופים שזה חבר הנהלה ייעודי ויש כאלה שזה משולב עם השיווק, צריך להוביל אסטרטגיה עסקית שמבססת את עתיד הארגון, מוצריו ושירותיו על Data ודיגיטל. מי שאמון בארגון על תפעול ו/או ייצור, צריך להוביל מהלכים שמשדרגים את תהליכי התפעול / קווי הייצור, להיות מבוססי אוטומציה דיגיטלית (RPA) ו – IIOT, מי שאמון על מכירות ושרות הלקוחות צריך להוביל מהלכי מעבר לשרות מבוסס Data מקיף על הלקוחות, אוטומציה של בוטים, שרות עצמי באינטרנט ואפליקציות ועוד.

אנחנו לא צריכים בעל תפקיד ש-"יוביל" אסטרטגיה כזו, אנחנו כבר לא שם. כולם, בראשות דירקטוריון החברה והמנכ"ל צריכים להוביל את הארגון בגישה הזו.


וה – CIO? הוא חלק מהנהלת הארגון והוא צריך להיות שותף מלא לבניית אסטרטגיה עסקית-טכנולוגית משולבת. עברו הזמנים בהם קודם מגדירים אסטרטגיה עסקית ואחרי זה ה – CIO "גוזר" מזה אסטרטגיה טכנולוגית. שני המישורים "עסקי" ו – "טכנולוגי" שזורים זה בזה בקשרים עבותים מבלי יכולת הפרדה, עם השפעה הדדית זה על זו. ה – CIO צריך להעמיד פתרונות טכנולוגיים לרעיונות עסקיים, אבל הוא גם יכול וצריך ליזום ולהציג יכולות טכנולוגיות שמייצרות הזדמנויות עסקיות. כשאיש שיווק מתעורר בבוקר עם רעיון למוצר חדש, הטלפון הראשון, כבר בדרך לעבודה, צריך להיות לעמיתו מטכנולוגיות המידע.


וכך זה חייב להיות גם בדיגיטל. דיגיטל זה טכנולוגיה של מידע. מאז ימי בראשית המחשוב, כשבאה לעולם השפה הבינארית של 0 ו – 1, אנחנו נמצאים בעולם דיגיטלי. עכשיו אנחנו בתקופה מטורפת של האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית, ש-"מטריפה", לא רק "משבשת", את כל תחומי העשייה בכל הרבדים. ה – CIO, כך הוא צריך להבין לגבי עצמו, וכך צריך לצפות ממנו ולפתח אותו, גדל יחד עם הטרנספורמציה הזו ועם ההאצה הזו, לנהל את הטכנולוגיות הדיגיטליות כשלב בהתפתחות של טכנולוגיות המידע עליהן הוא אמון. ומאחר שהדיגיטל מביא את מערכות המידע שבאחריותו אל כלל לקוחות הארגון ולא רק למשתמשים הפנימיים, הרי שהוא הפך להיות גוף עסקי לכל דבר ועניין.

ה – CIO, כמו איש השיווק, כמו איש המכירות, כמו איש התפעול, צריך לראות את עצמו כאיש עסקי. המנכ"ל צריך להגדיר אותו ככזה. הקריטריונים לבחירת ה – CIO צריכים לכלול במקום גבוה אוריינטציה עסקית. איש טכנולוגיה שלא יתפתח במישור העסקי, לא יוכל להתקדם לתפקיד ה – CIO (נכון הרבה יותר שה – CIO יהיה איש טכנולוגיה בעל אוריינטציה עסקית, מאשר איש עסקי שמוצנח לתחום הטכנולוגי - נושא שיכול להחזיק טור בפני עצמו). ה - IT כבר לא רק "תומך לחימה" אלא "אמצעי לחימה", וה – CIO הוא ב-"קו הראשון" של פעילות הארגון.


ועל מנת לסלק כל ספק בעניין, אפשר בהחלט להרחיב את תיאור תפקידו של ה – CIO ממי שאחראי על "טכנולוגיות מידע" לזה שאחראי על "טכנולוגיות מידע ודיגיטל", כפי שנעשה כבר בחלק מהארגונים.

כבר היו לא מעט ארגונים בארץ ובעולם, שלאחר שהקימו גופי "דיגיטל" נפרדים, חוו "דריכה על האצבעות" בינם לבין גוף האסטרטגיה (אנשי הדיגיטל רצו להוביל אסטרטגיה ואלו ראו שזו חדירה לתחומם) ובינם לבין גוף ה – IT (אנשי הדיגיטל לא הסתפקו בלהגיד "מה" וחדרו חזק לתחומי ה – "איך"), והגיעו למסקנה שאפשר ונכון יותר לבטלם ולהטיל על היחידות הקיימות לשדרג את פעילותם כאמור.


המסקנה מכל האמור אם כן, היא חד משמעית, לטעמי לפחות, שאין מקום ל – CDO (D=Digital) נפרד בארגון. בהזדמנות אחרת אתייחס גם לתפקיד CDO כשה – D מתייחס ל – Data, ושם אקבע שלזה בוודאי אין מקום לבעל תפקיד נפרד וזה חלק מתפקידיו של ה – CIO שאצלו ביחידה צריך להיות בעל תפקיד שעושה את ה – CDM (Central Data Management). זה כאמור בטור נפרד.

אז התשובה לשאלה "היילכו ה – CIO וה – CDO יחדיו" היא לדידי, או שהיא לא רלוונטית יותר, כי אין מקום ל – CDO, או בוודאי שכן, זה הרי אותו בן אדם...

bottom of page