top of page

פורטל ידע

השינוי של פייסבוק לא היה בשביל המטא

 

אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה







 

מי מכיר את לירז רוּסוֹ ? כנראה שמעטים מאיתנו, אך את שם הבמה שלו סטטיק זמר פופ וראפר ישראלי החבר בצמד סטטיק ובן-אל תבורי שיחד הוציאו להיטים רבים שזכו להצלחה רבה בישראל, מכירים היטב. זה העניין של שמות הם נדבקים וקשה להזיז ולהשתחרר מהם במיוחד אם אתה שייך לסליבריטאים שבעולם החוקים והקודים משתנים.


אני מוצא את השמות חושפניים, הם מבליטים לעתים קרובות אמיתות שאינן מוכרות ושינוי שם של אדם או חברה מצביע לעתים קרובות על איזשהו כישלון, טראומה או ניסיון להתרחק מהנתיב שהוביל למקומות לא רצויים.


חלק מהסיבות לשינוי השם של פייסבוק היו בוודאי הטראומה והביקורת החריפה שהמותג היה נתון לה בעקבות הגילויים התקופתיים שסובבים אותה . בחלקו, זה, למרבה האירוניה, בגלל עצם ההצלחה של פייסבוק, המותג החמישי בעל הערך בעולם, לפי הרשימה השנתית של פורבס בשנת 2020. פורבס מייחס לפייסבוק ערך מותגי למוניטין שלה של יותר מ-70 מיליארד דולר, לפני אפילו קוקה קולה, דיסני ומקדונלד'ס, ומאחורי רוב חברות הטכנולוגיה האחרות.

בביצוע השינוי, פייסבוק ללא ספק העסיקה מומחי שמות ומיתוג, אבל אני מפקפק בערכו של הייעוץ שלהם או לפחות אם היעוץ טוב. שמות רבים מנסטלה ועד ברקליס שרדו האשמות גרועות יותר (אם אתה מתחת לגיל 50, אולי אתה לא מכיר אותם) וממשיכים להופיע עם המותגים שלהם ללא שינוי.


קרוב יותר לעולמנו, מיקרוסופט שרדה בדיקה רגולטורית מעמיקה ומאיבה של לגיונות גיקים כדי להפוך שוב לחברה היקרה ביותר בעולם . יבמ גם עברה בדיקה רגולטורית ארוכה של התנהגותה וכמעט אף אחד לא זוכר את הקשיים הללו. למותגים, אפילו למותגים פגומים, יש ערך מולד והזמן מרכך את כל מה שהוא נוגע בו.

חוץ מזה, הטענה של פייסבוק שהיא רוצה להיות מזוהה עם מגוון רחב יותר של מוצרים מאשר הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים שלה, ה-"metaverse" הרחב לא ממש זורם . הוא ממשיך להיות ידוע בכך שהוא נותן לנו את המתנה המפוקפקת של הגרף החברתי, בעוד המיזמים שלו, מענני פרודוקטיביות שיתופיים ועד למשקפיים חכמות, באופן יחסי, לא רושמים שום קפיצת מדרגה.


כאן, אולי כדאי ללמוד מתקדים גוגל, שעדיין רוצה להיקרא אלפבית אבל מעטים משתמשים בו, למעט בדוחות פיננסיים, כי אנחנו מכירים את החברה כפורטל עם יכולות חיפוש טובות. גוגל אפילו זכתה לשבח את המותג האולטימטיבי בכך שהיא הפכה לפועל לפעילות חיפוש לגוגל.


ולבסוף, מטה הוא שם עלוב, קידומת המשמשת את היומרנים כדי להשוויץ באוצר המילים שלהם ולעתים קרובות באופן שגוי. נראה שכבר יש תגובה מופגנת נגדה, כשהשם פייסבוק עדיין בולט בכלי התקשורת.

אייקון אמריקאי, בוב דילן, אבל פעם רוברט צימרמן, ייעץ פעם, "תנהג כמו שאתה רוצה להיות ובקרוב אתה תהיה כמו שאתה רוצה להתנהג". פייסבוק צריכה להישאר בגאווה בפייסבוק ולשמוח בהיותה הצלחה אמריקאית גדולה, תוך שהיא מפספסת את הקצוות הגסים הרבים שלה, שיש לכל החברות.


כמה מאיתנו מוכנים להיכנס ל-metaverse או לטרוח לבדוק את השמות של ? Meta כנראה לא הרבה, אני מהמר, וכדאי לפייסבוק להפסיק לבזבז זמן וכסף על שינויי שמות.

bottom of page