top of page

פורטל ידע

העצמה נשית - OUT; להתנהל בעולם גברי – זה עדיין מורכב


מאת: אביטל ינובסקי | מומחית בגיוון והכללה בטכנולוגיה
 





נשים מהוות 51% מאוכלוסיית העולם, אך הן מהוות כשליש מההייטק. זה המצב בארץ ובעולם כבר כמה עשורים.

יום הנשים הבינלאומי מצוין ב- 8 במרץ. זה עדיין המצב וגם פערי השכר עדיין כאן. אנחנו רחוקים מאד משוויון. לפי המחקר האחרון של Power In Diversity, נשים מאיישות רק 27.8% מהתפקידים הטכנולוגיים בסטארטאפים. רק 34% עובדות בסטארטאפים (עלייה קטנה מ-33.6% בשנה שעברה) ו-24% מנהלות בסטארטאפים (עלייה קטנה מ-23.4% בשנה שעברה).

המספרים דומים בכל התעשייה – בארץ ובעולם, וגם בחברות הגדולות שפועלות בתחום הרבה שנים המשפרים גדלים מאד מאד לאט.

אז בואו נעזוב לרגע את המספרים ונסתכל על דוגמאות מהשטח - חוויות של נשים בעולמות העבודה בשנת 2023. אני בטוחה שאתן וגם אתם תזדהו לפחות עם כמה מהדוגמאות. כולנו עדיין צריכים להגדיל מודעות כדי לשנות.


לא רוצה לעבוד בחינם

בחודש האחרון פנו אלי שני ארגונים – חברה עסקית וגוף ממשלתי. בשניהם הסבירו לי כמה הם מעריכים את המקצועיות שלי, שהם עוקבים אחרי ברשתות כבר תקופה ושהם ישמחו לשיתוף פעולה.

הגוף הראשון ביקש שאבוא להרצות בכנס שהם עורכים למי שמקדמים אצלם גיוון.

הגוף השני ביקש שאעזור להם לבנות את תוכנית הגיוון והכללה של הארגון.

הבעיה? שניהם ביקשו שאעבוד בחינם.

בשני המקרים הם ממש הופתעו ואפילו קצת נעלבו כשהסברתי שזה המקצוע שלי ואני מתפרנסת ממנו. התגובה שקיבלתי הייתה לא מכבדת. אני שומעת סיפורים דומים מקולגות שלי ואני תוהה, כמה גברים חווים את זה? לא רק את הבקשה, אלא את היחס אחרי שאת אומרת שזה לא מתאים לך לעבוד בחינם עבור גוף שבו כל מי שיקבל ערך ממה שאני אביא מניסיוני העשיר מקבלים שכר על עבודתם.


מותר לי לדבר? כן!

ישבתי לאחרונה עם קבוצה של 4 נשים משפיעות, מנוסות, מובילות בתחומן בפגישה לילית. המטרה - גיבוש תוכנית מנטורינג לנשים.

אחת הנשים שלא הכרתי קודם אמרה: "אני רוצה להגיד משהו, אני לא חושבת שתקבלו את דעתי אבל אפשר להגיד…?"

אמרנו לה שכמובן שכן. לי היה קווץ‘ בבטן מהטון המתנצל מראש הזה (כמובן שדעתה הייתה מאד רלוונטית). אחרי עוד רבע שעה בפגישה, אותה אשה שאלה "אני יכולה לשאול שאלה?"

מודה שכאן התערבתי – הערתי לה לפני כולם, הרבה ברצינות אבל בנימה מבודחת שאני בטוחה שאף גבר לא היה מבקש כל כך הרבה אישורים מראש לתרום למפגש, ובטח שאנחנו חייבות לשים לב לזה כשאנחנו מתכננות תוכנית מנטורינג לנשים. הרגשתי נוח להגיד את זה בפני כולן כי זה קשור למהות העניין והיינו רק נשים בפגישה. היא הודתה לי. אני הלכתי עם התובנות האלה כמה ימים ושוחחתי עם מלא אנשים על הנושא, נשים וגברים בתעשייה. זה משהו שעדיין כל כך מאפיין נשים מסביבנו. להתנצל מראש שהן מביעות את דעתן, לבקש רשות להביע את דעתן. אם את או אתה שמים לב לזה – תהיו allies (בני ברית). תעודדו את הנשים האלה, תעירו בפרטי אח"כ כדי שגם הן ישימו לב שאין בזה שום צורך.


”זה לא בשבילי“ – באמת?


זה מה שהיה כתוב בפוסט שפירסם לאחרונה אמיר ברקול בטוויטר - Social and Digital Media Manager at Microsoft Israel R&D Center – איש שנון ומבריק בעיני

מזמינים אישה להתראיין: ״תראו נשמע שאתם מחפשים מומחה באומנות צרפתית ב-1880 בעוד שאני מתמחה באומנות צרפתית ב-1881 , אז לא נראה לי שאני מתאימה להתראיין בנושא״


מזמינים גבר להתראיין: ״את מי אמרתם שאתם מחפשים, את הכלכלן משה חזן? אממ... כן נשמה אני בא בכיף, חצי שעה אני באולפן״

צחקתם? זה מרמז שאתן ואתם מזדהים אם במקרה פספסתם אגלה לכם שהפאנל של חדשות 13 רצה להזמין לשיחה את משה חזן, חבר בבנק ישראל שהתפטר מתפקידו כדי להיות חלק מהמחאה נגד הרפורמה המשפטית. בטעות, הם הזמינו איש נדל“ן שגם נקרא משה חזן. התוצאה הייתה קטע ממש מוזר שבו הוא אמר שהוא לא כלכלן אלא איש נדל“ן והפאנל היה מבולבל מאוד.

והנה זווית קצת רצינית - מחקר שקראתי לאחרונה מראה שלנשים יש נטייה להעריך בחוסר את היכולות שלהן כשזה נוגע למשימות שנחשבות כמשימות גבריות. מעניין שהתופעה הזו לא קיימת (לפי המחקר) עבור משימות שנחשבות נשיות או ניטרליות. בהכללה, בתור נשים, אנחנו יותר מניחות שאנחנו מתאימות לעבוד כמגייסות, אבל עדיין לא בטוחות שאנחנו מתאימות לעבוד כמתכנתות - את זה אנחנו משאירות לגברים.

אולי בגלל זה אני עדיין פוגשת את זה בתהליכים שאני מובילה, עם מועמדות להייטק, פעם אחר פעם.


תלתלים לא מתאימים לתרבות הארגונית, למה?


שימו לב לנתון המרגיז הזה: לנשים שחורות עם שיער מתולתל יש סיכוי נמוך פי 2.5 לקבל משרה בהשוואה לאלה עם שיער חלק. השיער המתולתל גורם להן להיתפס כפחות מקצועיות, למרות שיש המון נשים שחורות עם שיער מתולתל.

אותם קורות חיים מצויינים, אותם כישורים ויכולות, ואחת נתפסת כ"לא מתאימה לתרבות הארגונית".

המסקנה הזו עולה ממחקר של חברת מוצרי הטיפוח דאב וחברת לינקדאין שהסתיים ממש עכשיו – בחודש פברואר 2023.

גם היום נשים נשפטות הרבה יותר מגברים על הצורה החיצונית שלהן, מה הן לובשות, האם הן מתולתלות או לא, האם הם צובעות את השיער או לא ועוד ועוד.

אני רגישה מדי – אז מה?

בפורבס הוצג מחקר מעניין. גברים ונשים התבקשו לקרוא טקסט של שני אנשים שמתווכחים. במהלך הדיון של השניים, נאמר לגבר או לאישה שהם צריכים להירגע (או ”תירגעי!“, כמו שכולנו מכירות). התוצאות מראות שברגע שנאמר לאישה שהיא צריכה להירגע, אז הקוראים תפסו את העמדה של האישה כפחות לגיטימית. במחקר אחר, ברגע שהאישה תויגה כרגישה, האמינות שלה נפגעה. זה לא קרה אצל הגברים. למה? פשוט כי רגישות זו תכונה נשית. אופרה ווינפרי מצוטטת ששביקשו ממנה להפגין פחות רגש כשהיא הקריאה טקסט, כולל בקטע שבו היא רק אמרה את השם שלה. נשמע שהפתרון הוא להציג כלפי חוץ תדמית קשוחה וחזקה, אבל אז יגידו שאנחנו Bossy. מתי בפעם האחרונה שמעת שהתייחסו לגבר עם התואר הזה?

אז מה עכשיו?


השורה התחתונה במאמר הזה סיכמתי רק כמה חוויות שאנחנו כנשים עדיין מרגישות בשנת 2023 וכמובן שאפשר לחשוב על דוגמאות נוספות כמו הקושי לקדם את עצמנו, תסמונת המתחזה ועוד. יום האישה הוא יום שמתמקד לרוב בהעצמה נשית וזה נשמע כמו רעיון טוב לסכם את המאמר במסר מעצים ברוח ”תהיי עצמך ושימי קצוץ על העולם“. האם זה מה שיפתור את כל הבעיות? כנראה שלא. יחד עם זאת, חלק מהפתרונות נמצאים בידיים שלנו. קיבלתן הצעה ”מפתה“ לעבוד בחינם? תודו להם על ההזדמנות ותגידו שאתן לא מוצאות שום סיבה לעבוד בחינם. יש לכן משהו להוסיף לדיון ואתן קצת חסרות בטחון? תנסו נוסח אחר. במקום ”אפשר להגיד משהו“?, לכו על ”אני רוצה להציע זווית נוספת בנוגע לנושא הזה“. וכמובן, נשים וגברים, בני ברית allies, אחת ואחד לשנייה, ככה יהיה לנו קל יותר.

bottom of page