top of page

פורטל ידע

המשמעות של ה - Metaverse לעסקים ול IT

 

אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה







 

עדיין לא קיימת הגדרה רשמית לMetaverse אבל חברות לא יכולות להרשות לעצמן לחכות עד שה-Metaverse יתפתח במלואו כדי להתחיל להתנסות ולהשקיע בו.


הרעיון של עולם שבו היברידי ודיגיטלי מתקיימים יחד עם כלכלה מלאה עדיין לא מומש אבל אנחנו כבר רואים חלקים ממנו מיושמים.


חברת המחקר גרטנר חזתה ש-25% מהאנשים יבלו לפחות שעה אחת ביום ב-metaverse עד 2026. ועם פלטפורמות טכנולוגיות מ-metaverse שצפויות להפוך לשוק רווחי - בהיקף של 800 מיליארד דולר עד 2024, לפי דיווח מדצמבר 2021 של בלומברג - החשש להחמיץ את הדולרים הפוטנציאליים הללו הוא מניע רב עוצמה.


המאמצים המוקדמים מטרתם להבין כיצד לפעול בעולם הדיגיטלי המתפתח, חלקם מחשש לפגר או להחמיץ לחלוטין.

מה שחברות מכנות "metaverse" משתנה מאוד. נכון לעכשיו, שום פלטפורמת מציאות מורחבת לא מאפשרת לאוואטרים של משתמשים לחיות, לעבוד ולקנות במה שרבים מכנים הגרסה הבאה של האינטרנט. ולא ברור איך והאם פרויקטי מציאות מורחבת יתכנסו וישתלבו כדי להפוך לחזון הזה. המטאוורס המתפתח טומן בחובו גם בעיות פוטנציאליות, החל מפליטת גזי חממה הקשורה אליו ועד לאתגרים משפטיים .

הפוטנציאל לפרויקטים של metaverse קיים במגוון מקרי שימוש. להלן דוגמאות ממוקדות ארגוניות וממוקדות צרכנים שמנהלי עסקים ו-IT עשויים לרצות לחקור כדי לממש את הפוטנציאל של התחום הדיגיטלי החדש הזה.


שוק הבידור

במבט ראשון, ייתכן שלבידור ב Metaverse אין התאמה לארגון. אבל, ייתכן שמנהלי עסקים ו-IT ירצו לפקוח עין על תחום זה. בידור ב-Metaverse זוכה לעניין רב, במיוחד מצד צרכנים צעירים הצפויים להוביל לצמיחה מטא-וורסית.

סדרת הקונצרטים של כוכבת הפופ אריאנה גרנדה לשנת 2021 בתוך יקום המשחקים של Fortnite ואירועים דומים מרמזים כיצד Metaverse - יספק חוויות בידור סוחפות חדשות. גם השמות הגדולים ג'סטין ביבר וטרוויס סקוט בודקים את אפשרויות הבידור בעולם ה Metaverse

בהתחשב בהתקדמות שנעשתה בטכנולוגיות מסוג metaverse על ידי פלטפורמות משחק תחום הבידור הוא ללא ספק ה use case עם הפעילות הגדולה ביותר עד כה.


פעילות עיסקית

ארגונים בכל התעשיות כבר משתמשים במציאות רבודה (AR) כדי לשפר את התפעול.

- Metaverse

ממומש במלואו יתמוך בסביבה שיתופית יותר שבה הנתונים יהיו בכל מקום ותמיד נוכחים, לדוגמה, הmetaverse החזוי אמור לספק חוויה הרבה יותר סוחפת לעובדי התפעול שאמורים להיות מסוגלים להשתמש בטכנולוגיה כדי להנחות אפילו את עבודת השטח והשירות המורכבת ביותר, כמו גם להיות מסוגלים לתאם בצורה מלאה יותר עם אחרים


שיפור חינוך והכשרה

המגיפה וההגבלות הנובעות ממנה על התכנסויות אישיות אילצו מוסדות חינוך לאמץ פלטפורמות למידה מתוקשבות ואמצעי תקשורת דיגיטליים אחרים.

כעת, חלקם יכולים לשקול כיצד ה Metaverse העתידי, עם היכולת הצפויה שלו להזרים נתונים בזמן אמת ולתמוך באינטראקציות בזמן אמת במרחב הווירטואלי, יכול לשנות ולשפר את האופן שבו מחנכים מעבירים את השיעורים שלהם.

ארגונים יכולים גם לעשות שימוש בהזדמנויות הכשרה וירטואליות. ארגונים מתעשיות שונות יוכלו לרתום את המטאוורס כדי לספק הכשרה משופרת לעובדים שלהם, מדריכים וסטודנטים ברחבי העולם יכולים להיפגש ב מטאוורס ולעבוד יחד על תרחישים מהחיים האמיתיים תוך שימוש בזרם קבוע של נתונים מתעדכנים כל הזמן כדי להנחות את חווית הלמידה.


חוויות לקוח משופרות

לפלטפורמות Metaverse יש פוטנציאל לשנות איך, מתי ואיפה חברות מתקשרות עם הלקוחות שלהן, שכן פלטפורמות מציאות מורחבת מאפשרות לעסקים לספק חוויות חדשות ולספק מידע בדרכים חדשות.

באמצעות תאום דיגיטלי מרחוק, עובד אחד יוכל לנהל מספר חנויות קמעוניות ולטפל בכל מצב.

אתר סקי, למשל, יכול ליצור מדריך וירטואלי לגולשים בזמן שהם נעים במורד ההר, לספק מידע מותאם אישית בזמן אמת כדי לשפר את חווית הגולשים . לחלופין, חברת טיולים יכולה לספק חוויה סוחפת מתמשכת בתחום הווירטואלי המונחת על העולם הפיזי כדי ליידע את התיירים בזמן שהם עוברים ביעדים חדשים - כמו, למשל, להחיות אירועים היסטוריים בערים עתיקות.

חברות יכולות גם להציע ללקוחות פוטנציאליים חוויות קנייה חלופיות. לדוגמה, יצרניות רכב יכולות להציע נסיעות מבחן במציאות מורחבת.


פגישות עבודה

עובדים רבים החליפו פגישות אישיות לפגישות זום במהלך מגיפת COVID-19. חברות טכנולוגיה שמתמקדות בפיתוח metaverse, כמו Meta (שנודעת כפייסבוק) ומיקרוסופט, משתמשות בנוחות הזו כקפיצה לגרסה הבאה של "פגישות וירטואליות".

בתוך השנתיים-שלוש הבאות, צופה ביל גייוס , שרוב הפגישות הוירטואליות יעברו מרשתות תמונה של מצלמות דו-ממדיות, ל-metaverse, מרחב תלת-ממדי עם אווטרים דיגיטליים, הרעיון הוא שבסופו של דבר תשתמש באוואטר שלך כדי להיפגש עם אנשים במרחב וירטואלי שמשחזר את התחושה של להיות איתם בחדר ממשי.

זה ידרוש משקפי מציאות מדומה (VR) וכפפות ללכידת תנועה כדי להציג הבעות, שפת גוף ואיכות הקולות של אחרים, כלים כאלה עשויים להרחיב את טווח ההגעה של העובדים, ולאפשר להם לבצע משימות באופן וירטואלי.

הטכנולוגיה תוכל להעביר אותם למקומות עבודה אחרים ובמקביל לאפשר להם לקיים אינטראקציה עם אחרים בעולם וירטואלי ופיזי כאחד.


הזדמנויות מיתוג, פירסום ושיווק

מספר מותגים יוצרים נוכחות בהגדרות VR מבוססות. לדוגמה, חברת Hyundai Motor Company הציגה לראשונה חוויה מטא-ורסית בפלטפורמת המשחקים Roblox שבה אווטרים של גיימרים יכולים לחוות פרויקטי ניידות עתידיים של יונדאי ומוצרים נוכחיים. ובשנה שעברה, Warner Bros. Pictures אירחו מסיבה וירטואלית ב-Roblox כדי לשווק את הסרט שלה הרפתקאה בשחקים. גם חברת וולט דיסני, מנהיגה ותיקה של עולמות דמיוניים ממתגת פרויקטים מטאוורסים משלה.

בנובמבר 2020 , ראש תחום הדיגיטל והטכנולוגיה של Disney Parks, Experiences and Products Inc., הכריז על יוזמת "פארק השעשועים metaverse" של דיסני, שבה "העולמות הפיזיים והדיגיטליים יתכנסו עם פריטים לבישים, סמארטפונים ו נקודות גישה דיגיטליות מטביעות את האורחים בחוויות המטאוורס.

ראייה ממוחשבת, הבנת שפה טבעית, AR, AI ו-IoT הן טכנולוגיות הבסיס לישום.


מיקומים דיגיטליים

ישנם מאמצים מוקדמים הבוחנים גם ייצוגים דיגיטליים של נדל"ן. ​​לפי מאמר בניו יורק טיימס "משקיעים מוצאים אולמות קונצרטים, מרכזי קניות ונכסים אחרים במטא-וורס, נדל"ן וירטואלי זה הוא ספקולטיבי ביותר אך מושך עניין מקבוצות מסוימות.

מסעדה, למשל, יכולה ליצור נוכחות ב Metaverse כך שלקוחות שעובדים, משחקים או חוקרים במרחב הדיגיטלי הזה יוכלו להזמין בקלות ובמהירות איסוף או משלוח מהעולם האמיתי, מסעדה יכולה ליצור חוויה חלקה ב- Web3 , שבה המשתמש יכול להיכנס למסעדה באופן וירטואלי ולבצע הזמנה באמצעות או לצבור נקודות נאמנות שהחברה עוקבת אחריהן באופן דיגיטלי. Metaverse עתידי, בתיאוריה, יאפשר למשתמש לעשות את כל זה מבלי לעבור מדף אינטרנט אחד ואז להיכנס לאתר האינטרנט של המסעדה - כפי שקורה היום.


אפיקי הכנסה חדשים

חברות כבר מוכרות סחורות ושירותים שקיימים רק בעולם הדיגיטלי.

גוצ'י התחברה לחברת המוצרים והבידור Superplastic כדי ליצור סדרה מוגבלת של NFTs לאספנות. ראלף לורן מוכר בגדים לאוואטרים, ונייקי יוצרת NFT שמקשר למקבילה בעולם האמיתי.

העובדה שמותגי אופנה בעלי שם גדול מוכרים ביגוד ואביזרים דיגיטליים בלבד, בעקבות פלטפורמות משחק שמוכרות פריטים דומים במשך שנים רבות, עשויה להצביע על הזדמנויות עסקיות רחבות יותר.

מכירת נכסים דיגיטליים יכולה להיות אחת ההזדמנויות הגדולות עבור חברות רבות.


חוויית עבודה מחוברת יותר

ה Metaverse הממומש במלואו אמור להיות מסוגל להזרים מידע בדרכים שיהפכו את העובדים ליעילים ופרודוקטיביים יותר.

דוגמה למקרה שימוש זה במטא-וורס עשויה להיראות כך: עובדי עירייה שצריכים לבדוק נכסים ברחבי הקהילה יכולים להשתמש בשכבת-על של Metaverse של הדיגיטל אל העולם האמיתי כדי לראות זרם של מידע נדרש על הנכסים כשהם מסתכלים עליהם. עובד יכול היה להסתכל ברמזור שדווח עליו כמקולקל, לקבל פרטים על אותה תלונה ולעדכן מיד את מצבו המתוקן. בנוסף, פלטפורמת metaverse יכולה לספק אמצעי ליידע עובדים אחרים וחברי קהילה על הסטטוס המתוקן, והכל בתוך אותה פלטפורמה.


מה שעוד צריך לדמיין

מנהלי עסקים ו-IT יצטרכו להתמודד עם מספר סיכונים ואתגרי אבטחה . הם גם יצטרכו לפתור בעיות טכנולוגיות רוב ה use cases המטאו-ורסיים נכנסים לקטגוריה שעדיין לא ידועה.

ההבשלה של פלטפורמות מטא-ורסיות תשנה בהדרגה את האופן שבו העולם מקיים אינטראקציה, אבל השינוי המצטבר יהיה דרמטי.

התבגרות ה- Metaverse תשנה את הדרך שבה אנשים מתקשרים עם אנשים אחרים, את האופן שבו אנשים מקיימים אינטראקציה עם דיגיטל ואת האופן שבו הדיגיטל מתקשר עם דיגיטליים אחרים.

bottom of page