top of page

פורטל ידע

המערבולת הדיגיטלית – מבט ענפי מעודכן ל 2021

 

רז הייפרמן | יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital וחבר נשיאות הלשכה





 

רקע

הטרנספורמציה הדיגיטלית ממשיכה להוות נושא מרכזי בסדר היום של ארגונים רבים. התפרצות מגפת הקורונה הביאה להאצה משמעותית של המעבר לדיגיטל. מנכ"ל מיקרוסופט, Satya Nadella צוטט כאומר "המגפה הצליחה לכווץ פעילות של שנתיים של טרנספורמציה דיגיטלית לחודשיים". המגפה גרמה לארגונים רבים "לקפוץ במהירות לברכה הדיגיטלית" – מוסדות אקדמיים עברו להוראה באמצעות Zoom, ארגונים הקימו במהירות אתרי מסחר אלקטרוני ועברו למשלוח המוצרים ללקוחות באמצעות שליחים, ארגוני בריאות קידמו במהירות את הנושא של ביקורים וירטואליים אצל רופאים, העבודה מהבית הפכה לכורח בגלל חוסר היכולת לעבוד מהמשרדים, כנסים וסמינרים הפכו בן לילה לוובינרים ועוד. הייתה זו הוכחה לכך שטכנולוגיה יכולה לשנות באופן משמעותי את צורת עשיית העסקים של ארגונים. המסקנה ברורה - ארגונים שלא יאמצו אותה, עלולים למצוא את עצמם בפיגור לעומת המתחרים או להתעורר כאשר כבר מאוחר מדי. הטכנולוגיה מהווה מצע לרעיונות ומודלים עסקיים חדשנים ולארגוני סטארט-אפ והייטק ממנפים אותה כדי ומשבשים את המיצוב התחרותי של ארגונים גדולים ומבוססים.


בשנת 2011 התנבא אחד המשקיעים הידועים בעמק הסיליקון, Mark Anderssen, מייסד Netscape, ש "התוכנה אוכלת את העולם". נבואתו התגשמה וכיום כל ארגון, באשר הוא, הפך לארגון טכנולוגי. זה לא אומר שכל החברות תגענה לרמה טכנולוגית כמו Apple או Google, אבל הטכנולוגיה והתוכנה הפכו חלק בלתי נפרד מסדר יומו של כל ארגון. לדוגמה, חברת צעצועים מובילה כמו Mattel (בעלת מותגים כמו Barbie, Fisher Price ועוד) מיישמת רעיונות דיגיטליים כגון מדפסות 3D ואפליקציות מובייל מתקדמות לעיצוב הצעצועים והדפסת החלקים השונים בבית הלקוח והרכבתם ע"י ילדים. כיום בכל ארגון יש מחלקות טכנולוגיה ודיגיטל והם מקדמים שימוש בטכנולוגיה ובונים אקוסיסטם עם ארגוני סטארט-אפ, ספקי טכנולוגיה ואוניברסיטאות, במטרה לקדם וליישם רעיונות מבוססי טכנולוגיה. Andy Groove, מייסד ומנכ"ל Intel, אמר כבר בתחילת ימי האינטרנט שהמונח "חברת אינטרנט" אינו נכון. בסופו של דבר, כל הארגונים יהפכו לארגונים המשתמשים ומבססים את עסקיהם על האינטרנט. כל מסעדה או חנות אופנה משתמשים כיום באינטרנט כתשתית לעשיית עסקיהם. נבואות ומגמות אלה, בישרו את תופעת הטרנספורמציה הדיגיטלית, שהלכה והתפשטה במהירות והפכה, במידה רבה, לאחת התופעות החשובות בכלכלה המודרנית.

אחת השאלות המרתקות היא מה מידת הדיגיטליות של ענפים עסקיים שונים? האם יש ענפים חסינים בפני המהפכה הדיגיטלית? שאלת אלו עמדו בבסיס מחקר מעניין של המרכז הגלובלי לחקר הטרנספורמציה הדיגיטלית, מרכז משותף לבית הספר למנהל עסקים IMD משוויץ ולחברת Cisco. מרכז זה, בראשות פרופ' Michael Wade, פרסם בשנת 2015 מחקר על המערבולת הדיגיטלית ושמו "Digital Vortex – How Digital Disruption is Redefining Industries". זהו מחקר מקיף המתבסס על מידע משאלונים שהופצו ל 941 מנהלים בכירים בדרג מנכ"לים וסמנכ"לים, ב 13 מדינות, ב 12 ענפים עסקיים - מזון ותעשייה, שירותים פיננסיים, קמעונאות, יצרני וספקי שירות טכנולוגיים, שיורתי בריאות, טלקום, חינוך, תיירות ואירוח, פרמצבטיקה, מדיה ובידור, נפט וגז וחברות תשתית (חשמל, מים וכד'). מחזור המכירות של הארגונים שהשתתפו במחקר נע בטווח שבין כ 50 מיליון דולר ועד ליותר מ 10 מיליארד דולר. המחקר הציג את המטאפורה של מערבולת להמחשת עוצמת התופעה. המחקר מדד את המרחק של כל ענף עסקי מעין המערבולת. המערבולת נגרמת כמובן ע"י הדיגיטל וככל שענף קרוב יותר לעין המערבולת, הוא ענף דיגיטלי יותר שעבר טרנספורמציה דיגיטלית משמעותית, וזה לעומת ענפים הנמצאים בשולי המערבולת. המחקר הראה שענפים כגון טכנולוגיה, מדיה ובידור, קמעונאות, שירותים פיננסיים ותקשורת, הם הקרובים ביותר לעין המערבולת הדיגיטלית, כלומר הפכו לענפים דיגיטליים. בעקבות המחקר הזה, כתבתי מאמר "המערבולת הדיגיטלית – הטרנספורמציה הדיגיטלית ממשיכה לשנות לערער את הסביבה העסקית" שהתפרסם במגזין אנשים ומחשבים באוקטובר 2015 וגם באתר Govshare.gov.il (https://cutt.ly/xmrIQ0f)


דוח 2021

מרכז המחקר המשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בכלכלה הדיגיטלית ומיצובם של הענפים השונים, ופרסם בשנים2017 ו 2019 ולאחרונה ב 2021 את המיצוב המעודכן של הענפים השונים. המעקב הרב שנתי הזה מציג תמונה מעניינת של התפתחות הכלכלה הדיגיטלית ומציג מספר תובנות מעניינות. המחקר האחרון מראה ש 90% מהמנהלים ב 14 הענפים השונים, מעריכים שארגוניהם התקרבו לעין המערבולת והפכו לדיגיטליים יותר. המחקר מצביע בצורה ברורה שכל הענפים שנבדקו, התקרבו לעין המערבולת. להבדיל ממחקר 2015 שבו מנהלים עדיין התלבטו אם לקדם את הטרנספורמציה הדיגיטלית, הרי במחקר 2021 ההדגש עבר לשאלה כיצד לנוע קדימה ולא האם. המחקר מראה שכל הענפים אימצו אסטרטגיה דיגיטלית, כזאת או אחרת. עדיין קיים פער בין הארגונים בכל הקשור לגיבוש אסטרטגיה חוצת ארגון. קרוב ל 40% מהמשיבים מעריכים שארגוניהם טרם גיבשו גישה מספקת להתמודדות עם אתגר זה. מספר המשיבים שציינו שלארגונם יש אסטרטגיה דיגיטלית חלקית ולא עקבית, גדל והגיע ל 61% מהמשיבים. המשמעות – רוב הארגונים מבצעים פרויקטים דיגיטליים, אבל עדיין מתמודדים עם מימוש האסטרטגיה וקיים סיכוי שלא יצליחו לממש את התועלות המקוות מהשקעותיהם בדיגיטל.


צורת התצוגה בין הדוחות השתנתה, אבל המשמעות נשארה זהה – קרבה לעין המערבולת מייצגת ענף דיגיטלי יותר. דוח 2021 מציג שרוב הענפים התקרבו לעין המערבולת. הענפים הדיגיטליים ביותר: מדיה ובידור, קמעונאות, תקשורת, טכנולוגיה ושירותים פיננסיים, היו הענפים הדיגיטליים ביותר גם ב 2015 (אם כי במיצוב קצת שונה ביניהם). ענפים שהתקרבו לעין המערבולת בצורה משמעותית, הם שירותי הבריאות ופרמצבטיקה, חינוך ושירותים מקצועיים.


המחקר מקדיש פרק למגפת הקורונה והשפעתה על הטרנספורמציה הדיגיטלית. באפריל 2020, כשני שליש מהמשיבים ציינו שהמגיפה האיצה את הטרנספורמציה של ארגוניהם. אחוז זה עלה ל 83% בינואר 2021. המחקר מצביע על כך שארגונים שהחלו את תהליך הטרנספורמציה מוקדם יותר והיו בעלי רמת בגרות דיגיטלית גבוהה יותר, נהנו מיתרון וביצועיהם העסקיים היו טובים יותר.


סיכום

המחקר התקופתי של מרכז המחקר של IMD ו Cisco, מראה בבירור כיצד יותר ויותר ענפים עסקיים הופכים לענפים דיגיטליים העושים שימוש נרחב בטכנולוגיות דיגיטליות וכאלה המשתמשים בהם כדי לשפר את יתרונם התחרותי. זהו דגל אדום לארגונים שאינם משקיעים בטרנספורמציה הדיגיטלית – הם יתקשו לסגור את הפערים ושרידותם העסקית בסכנה.


 

לינקים לדוחות המחקר:





bottom of page