top of page

פורטל ידע

המחלה של המאה ה- 21 היא... לא קורונה


 
מאת: אביטל ינובסקי | מומחית בגיוון והכללה בטכנולוגיה
 




דיכאון הוכרז על ידי ארגון בריאות העולמי כגורם מספר אחד לליקוי תפקודי ברחבי העולם אבל דיכאון הוא רק חלק מהסיפור. יש גם חרדות, ו- OCD, ועוד ועוד.

מהספרות המקצועית עולה, כי אחד מכל ארבעה אנשים (25%! מהאוכלוסייה) מתמודד במהלך חייו עם סימפטומים נפשיים המצריכים טיפול, כאשר 8% מהאוכלוסייה מתמודדים עם מוגבלות נפשית משמעותית.


ב- 10 באוקטובר מציינים את יום בריאות הנפש העולמי, בלמעלה ממאה מדינות ובניהן ישראל.


אתם בטח מכירים כאלה, על חלקם אתם לא יודעים שהם והן כאלה.


משתפת בסיפורים של אנשים שקופים כאלה שמצליחים בתעשייה שלנו - למרות הכל.

ואולי אתם נזכרים גם בחבר הצוות המוכשר שלפעמים נעלם בלי הסבר, ההוא שפעם עבד איתנו והיו לו ימים טובים וימים פחות טובים, זה שלמד איתנו וחשדנו שהוא בדיכאון, או אלו שיש להם התנהגויות מוזרות שחוזרות על עצמן ואנחנו נוהגים לצחוק עליהן. ואלו שכולם יודעים שלוקחים קלונקס כי "הרי כולם לוקחים" ולא עצרנו אף פעם להבין איך זה משפיע על התפקוד בעבודה, כמה זה מקשה למקסם את הפוטנציאל השכלי שלהם אם מסתירים, אין הבנה של הקשיים ושל מה יעזור להצליח.


אייל (שם בדוי כמובן) התקבל לאחרונה לחברה ותיקה והשתלב בהצלחה. הוא איש תוכנה ותיק, כבר עבד בכל מיני עבודות אבל הקריירה הייתה מבולבלת. הוא מתמודד עם OCD ולא הבין כמה זה מנהל אותו. בתקופה שהוא היה חרד, הוא לקח משרה שהייתה הרבה פחות מיכולותיו ונתקע בה – כי העריכו אותו מאד והוא פחד לזוז. הוא נפגע בקלות ולפעמים עוזב בגלל זה. הוא גם טוב לב באופן קיצוני ומצפה שכולם מסביב יהיו כמוהו – זה לא המצב. היום כשהמגבלה על השולחן והמנהל הישיר מודע לשוני, הוא מצליח בענק וסוף סוף תורם מניסיונו העשיר. וכן, יש ימים שהוא עדיין מתקשר אלי בלחץ גדול כי קרה משהו והוא צריך שיעבדו איתו את התגובה הרגשית שלו לארוע. אז מה? רבים מאיתנו היו שמח למישהי או מישהו ללכת איתו את הדרך, להתייעץ רגע כשמשהו מרגשי מסובך.


TechJump

וגם סטודיו Enter הם עסקים חברתיים לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי שמהווים פלטפורמה עסקית יציבה ורווחית עבור צעירים המגיעים מרקע מורכב והתמודדויות נפשיות. רשימת הלקוחות המרוצים שלהם מעידה יותר מכל שזה אפשרי. הם כל הזמן מחפשים עוד לקוחות כדי לאפשר לעוד אנשים מוכשרים לעבוד. אולי תבדקו את זה?


רותם התקבלה לעבודה בתחילת הקורונה כאשת QA ותמיכת לקוחות. גם היא מתמודדת (זה המונח לאנשים עם מגבלות נפשיות). הסתבר שרצו בעיקר שתתמוך בלקוחות וזה היה לה מאד קשה. לקוחות לא מרוצים זה אתגר ענק. היא חשבה לפרוש, לוותר, זה לא התאים. בתקופה רגועה יותר בתמיכה היא הוכיחה שהיא אשת QA מעולה, עם תפיסה יחודית. אז הביאו מישהו אחר לתמיכה, רותם חנכה אותו במקצועיות רבה - היא מכירה את המערכות לעומק ויש לה יכולות דידאקטיות גבוהות. איכות המוצרים משתפרת במהירות וגם לאיש התמיכה קל יותר. ואז היא עברה הלאה, כי האמינה ביכולות שלה. היא עברה לשמש אשת QA בסטארטאפ מבטיח ומצליחה מאד. (היו לה יותר מהצעה סופית אחת). וכן, יש ימים מאתגרים יותר, וצריך שמנהל שלה יסייע לפעמים לווסת קצת לחצים ןלהחליט מה חייבים לעשות ומה לא אבל היא מצויינת במה שהיא עושה והם ממש מרוצים.


לצערנו, למרות היקפה הרחב זו מגבלה שעדיין יודעים עליה מעט ועם הרבה מאד יחסי ציבור שליליים וסטיגמות. הרבה בורות והרבה פחדים מקשים מאד על מתמודדים למצות את היכולות שלהם בעולם העבודה. הרבה מהם מסתירים וגם זה לוקח הרבה מאד אנרגיה.


תעצמו עיניים ותיזכרו באנשים שאתם מכירים!


ההכרות שלי עם תחום בריאות הנפש התחילה בכשלון ענק. אחד העובדים הראשונים שקלטתי, בפרוייקט לשילוב עובדים עם מוגבלויות, היה אדם עם מגבלה נפשית משמעותית. זה היה לפני יותר מ- 10 שנים והייתי מאד נאיבית – יצאתי לדרך, לעשות, ולא שאלתי מספיק איך זה מתבטא בעבודה. לא ניכנס למונחים הרפואיים אבל האדם התמודד עם חרדות ותפיסת מציאות מעוותת ולא יכול היה לקבל ביקורת. כל הערה מקצועית נחוותה כפגיעה וכהתעללות. הוא התפטר וגם רדף אותי אישית - מיילים רבים שהרסתי לו את החיים, איים שיפגע בי בכל מיני דרכים, השמיץ אותי בפומבי בהערת ביניים מהקהל בכנס גדול, חיכה לי בחוץ וצעק עלי ועוד ועוד. בחרתי לא לערב משטרה, עירבתי גורמי טיפול וזה דעך.


יכולתי להחליט שאני מפסיקה לגוון ועוד יותר טבעי כשיש הרבה מוגבלויות, אני לא אתעסק עם מתמודדים - אנשים שמתמודדים עם מגבלות נפשיות. זה גדול עלי. אבל התופעה כל כך רחבה שלא הגיוני לא להתמודד איתה במקצוע שבחרתי לעצמי. מאז הפכתי לאשת מקצוע הרבה יותר מנוסה ופגשתי הרבה מאד הצלחות. זה עדיין לא קל בכלל.

רוצים להצליח כמעסיקים של מתמודדים? הנה כמה טיפים:

עובד עם היכולות והכישורים המתאימים, שנותנים לו סיכויי אמיתי להצליח, הוא עובד שמחוייב יותר, לאורך זמן. זה יכול להיות כל אחד בסביבתכם.


  • תתחילו בלציין את היום הזה - כבר בשנה הבאה. כשמדברים על זה בארגון העובדות והעובדים רואים שמכללים את כולם וזה מאפשר יותר חשיפה - גם כמתמודדים וגם כבני משפחה ו- Care Givers.

  • יש לכם עובד שאתם מעריכים ופתאום התפקוד השתנה? בעקבות שינוי בתפקיד או בכלל? התמודדות נפשית היא כמו כל מחלה. תשתדלו להיות אמפטיים לקשיים, לסייע וביחד תנסו להבין מה כן עובד. העזרו בגופים מומחים, אנחנו מומחים בטכנולוגיה ולא במחלות.

  • בתהליכי הגיוס כשמשהו "לא מסתדר לנו" עצרו לפני שתפסלו - המצוקה גדולה, חבל לפספס כשרונות! שווה להתמקד ביכולות. מועמדים רבים מנסים להסתיר בגלל הסטיגמות ומתקשים לספר סיפור. הרבה כישרון מתחבא מאחורי הקשיים האלה.

  • מועמד או עובד נחשפו? זה דווקא מגדיל מאד את הסיכויים שזה יצליח. כדאי להתאמץ! ההתמודדויות המוצלחות שלהם מקנות להם יתרון.

  • עובדת או עובד מתקשים בתפקיד שלהם אבל אתם רואים יכולות וכישורים? אולי הם יצליחו יותר בצוות אחר, בתפקיד אחר, בלי נסיעות, פחות ממשקים - לכל אחת ואחד מתאים משהו אחר. תבדקו מה נכון להם ואל תפסידו אותם. הם יודו לכם בעבודה מסורה.


כבר חשבתם על זה ולא בטוחים איך להתחיל? סיקרנתי אתכם ורוצים לשמוע עוד?

שנדבר על זה?

רוצים עזרה לסייע למתמודדים שאתם מכירים?לעובדות ועובדים שלכם שחשפו או שאתם מניחים שמתמודדים? מוזמנים ליצור איתי קשר באימייל avital@yanovsky.net. אשמח לעזור לחשוב ביחד.

bottom of page