top of page

פורטל ידע

אתגרים ביישום חדשנות דיגיטלית

 

אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה







 

חדשנות דיגיטלית מגיעה היום מכל כיוון ומקור אפשרי, גורמת ומשפיעה על שינויים רבים באירגון. חובה להבין את השינויים, לנהלם, לבקרם ולהתאימם לתרבות המקומית. החדשנות בעבר הייתה נחלה של יזמים ייחודיים, אולם בתנאים של היום, כל אחד עם גישה לאינטרנט יכול לייזום את הדבר הבא, תוך שימוש נכון ומושכל בטכנולוגית המידע.


החדשנות הדיגיטלית מהווה נושא "חם". חברות להוטות לחדש ולהיות מזוהות עם חדשנות. חדשנות דיגיטלית אינה מוצר הניתן לרכישה או התקנה בדומה למערכת מחשוב. חדשנות מאופיינת יותר כתרבות שיש לאמץ ולטפח. יחד עם זאת, חדשנות אמורה לאפשר לחברה להשיג מטרה או יעד כלשהו, ואינה מהווה מטרה לכשעצמה.

לפי גרטנר, הענן, המובייל, הרשתות החברתיות והיכולות האנליטיות, הם ארבעת הכוחות המניעים הקלסיים של החדשנות הדיגיטלית, יחד עם התפתחויות טכנולוגיות נוספות, כגון האינטרנט של הדברים (IOT), רובוטיקה, אינטליגנציה מלאכותית, הדפסה תלת ממדית ועוד, הכוחות הללו יאפשרו להעביר את העסקים לעידן הדיגיטלי.

החדשנות הדיגיטלית ממשיכה לדרוש יותר ויותר טכנולוגיה מתוחכמת, האירגון יידרש להיות רגיש לחידושים ולהתפתחויות טכנולוגיות, להתמצא בעולם המונחים החדש ולשלבו בעסקיו. בכך ייבדל האירגון הדיגיטלי בשוק החדש.

בדרך כלל, לא מעשי ולא רצוי לבסס את התשתית הדיגיטלית על יסודות תשתית ה- IT הקיימים. מחלקות ה- IT הקיימות מהוות את הבסיס של האירגון הדיגיטלי החדש. הן צריכות להיערך כדי להבטיח מבנה יציב וחדשני שבו ניתן לממש את התוכניות הדיגיטליות. המנמ"רים חייבים להתכונן לגל של טכנולוגיות חדשות שצריכות להשתלב באירגון, ומחלקות ה IT תצטרכנה להתאים את תמיכתן במודלים החדשים ולהסתגל לשינויים אלה. בנוסף, המידע משתנה, ארכיטקטורות ותשתיות חדשות כמו עננים ציבוריים ופרטיים, ייצור ופיתוח יכולות לניצול Big Data תופסות מקום.

אתגר גדול כרוך בזיהוי ומציאת בעלי הכישורים המתאימים להוביל ולתמוך ב- IT באירגון הדיגיטלי. מחקרים שונים בשוק מעידים, שבעוד שכשני שלישים ממקבלי החלטות IT מאמינים בחשיבות המוביליות, הענן, האנליזה והרשתות החברתיות – כרבע מדווחים על פערים גדולים בכישורים העומדים לרשותם למימוש.


החדשנות הדיגיטלית על מאפייניה הייחודיים מדגישה מספר אתגרים חדשים כלהלן:


השינוי התרבותי

חדשנות דיגיטלית כרוכה גם בשינוי תרבותי משמעותי, שינוי, שאין להתעלם ממנו או לזלזל בו. ממוביל השינוי באירגון הדיגיטלי נדרשת הבנה עמוקה של אנשים ותרבות, הן בתוך הארגון והן מחוצה לו. הבנה כיצד הארגונים פועלים עם טכנולוגיה, ואיך משתמשים בה כדי לתקשר אחד עם השני. עסקים דיגיטליים יכולים לאפשר צמיחה על ידי שילוב של טכנולוגיות דיגיטליות במאגרי מידע ובעסקים, כדי ליצור חוויות לקוח חדשניות שנועדו לענות לציפיות שלהם מהעולם הדיגיטלי.

תהליכי הפיתוח באירגון הדיגיטלי דורשים טיפוח של עבודת צוות, ועידוד כל הצוות (מעצבים, מפתחים, ויצרני התוכן) לגישות פיתוח חדשניות, ממוקדות בצרכן/לקוח, גמישות, זריזות ויעילות, הנותנות מענה מהיר לתגובות השוק. יחד עם זאת, הגישות עדיין שיטתיות ורב תחומיות.

יעילות המנהיגות הדיגיטלית צריכה להילמד דרך השקיפות וטיפוח האיכויות כגון יכולת הסתגלות, חוסן, פתיחות לדברים חדשים ולמידה מכישלונות / טעויות עבר. יתר על כן, למנהיגים דיגיטליים נדרש סט כישורים שיקדם את המיקוד בלקוחות ויבין את ההשלכות החברתיות.

השינויים הנדרשים יכולים להיות הרסניים וקיצוניים ולשבש את המערכת האקולוגית הרחבה יותר של לקוחות, שותפים וספקים. לכן, יש להיערך להגנה על המערכות האירגוניות ועל הלקוחות. הדבר יחייב עמידה בדרישות רגולציה חדשות ובכללי דיווח שונים לדירקטוריון, הכוללים שילוב הערכות לסיכונים מסוג חדש.

תרבות אירגונית שמטפחת ומתגמלת, מעודדת שיתוף פעולה, היענות, ופתיחות היא הבסיס לבניית אסטרטגיה עסקית חדשנית ודיגיטלית חזקה.


ניהול הנתונים וניהול המידע

העולם הדיגיטלי החדש כולל נתונים ומידע בכמויות עצומות, ועל כן נדרש ניהול מידע אינטליגנטי. בעבר נהוג היה להתייחס בדיכוטומיה לניהול נתונים וניהול המידע, אולם התייחסות זו נעשית פחות ופחות הגיונית עם הזמן. בעולם של מיקוד בלקוח, נדרשות מיומנויות וטכנולוגיות משני העולמות יחד. נדרשת אסטרטגיה לניהול מידע אינטליגנטי ומשולב.

יש רמות רבות של מורכבות בחשיבה על האתגרים הניצבים בפני הארגונים. ולכן נדרש לנהל את המידע באופן מתקדם, באמצעות מגוון פתרונות המשלבים מידע מובנה המתקבל מתהליכי עבודה סדורים, מידע מודיעיני ומידע "פתוח" מרשת האינטרנט המתקבל מהרשתות החברתיות וממערכות המנטרות את פעילות הפרט והארגון ברשת.

בארגונים הממוקדים בלקוח ובחוויה שלו, צריכים להבין את מסע הלקוח העובר בתהליכי משנה מרובים כמו: רכישה ותשלום, או הצטרפות של לקוח חדש המושפעת מקמפיין שיווקי. הבנת השלב ממנו האירגון מתחיל את ההערכות מסייעת לקבוע עד כמה רחוק יוכל להגיע בבניית תחזיות מציאותית לעתיד עסקיו. .

ישנם פלטפורמות מעולם ה Big Data לשיתוף מידע עבור "עובדי ידע" המנהלות נתונים מובנים ומידע "פתוח" באופן משולב וחדשני, אותן יהיה על הארגון לאמץ.


שילוב גישות Top Down ו Bottom Up בטרנספורמציה דיגיטלית

אירגונים רבים נמצאים בעיצומו של מסע להפיכת העסק שלהם לדיגיטלי. המנהלים הבכירים מושפעים מהשיח הציבורי לגבי צורך במהלך נועז לשינוי דיגיטלי. אולם היוזמה לא תמיד מבוססת על הבנת כל המשמעויות הכרוכות בכך, לעיתים בשל חוסר במיומנויות הנדרשות לנושא. לעתים היא מתבססת על חוויות העבר שלהם לגבי ניהול תוכן וממשל הכרוך בניהול המידע.

כדי להבין את הפוטנציאל של יוזמות לשינוי דיגיטלי ולמנוע כישלון, נדרש עדכון לכישורים ולתפיסת העולם המיוחדת של עבודה עם כמות נתונים ותכנים מסדר גודל אחר.


טרנספורמציה דיגיטלית לא ב Big Bang

לא כל תהליך עסקי כולל טיפול בכמות מידע ענקית ובמיליוני מסמכים באופן ישיר, דרך תהליך של ניהול תכנים מסורתי. תהליכי היום יום הרבה יותר צנועים, למרות, שגם בהם יש כמות מידע אינטנסיבית. האוטומציה של תהליכי היום-יום האלה היא תנאי מקדים וקריטי לשינוי הדיגיטלי.


לא "לשפוך את התינוק עם המים"

יש להחליט היכן נדרשת החלפה דרסטית והיכן אפשר לוותר תוך כדי התייחסות לשאלות מפתח כמו: כיצד למנף את ההשקעות הקיימות בניהול תכנים באירגון? איך משתלבות מערכות עתירות ידע קיימות (Legacy ) יחד עם ההשקעה במערכות ממוקדות לקוח חדשות?

לרוב האירגונים יש מערכות ומאגרי מידע רבים יותר ממה שהם יודעים וחושבים, לכן, חשוב להבין את המטרה של כל מערכת תוכן מרכזית, מידת הרלוונטיות שלה, העלות שלה, האם יש הזדמנויות לאחד ספקים והאם יש פתרונות זמינים מודרניים וגמישים יותר. כל העת חשוב לזכור את דרישות הליבה הפונקציונליות.


חשיבותה של ה"מטה דטה"

Metadata

היא המפתח למעבר מחשיבה הממוקדת באחסון לחשיבה הממוקדת ביישומים. היא גם המפתח לפעילות ישימה ושפויה סביב היכולת של עובדי הידע למצוא מידע ולהתמצא בתוך אוסף של מאגרי מידע רבים, וליכולת האירגון לבנות מסגרת ניהולית לנכסי מידע. הימים שבהם אפשר היה להסתפק ב"מילון נתונים אחיד" כבר עברו מן העולם.

בקצה הפירמידה נמצא את מדעני נתונים (Data Scientists), העוסקים לא רק בניתוחים ותחזיות, אלא גם בהסקת מסקנות ע"י למידת מכונה ואינטליגנציה מלאכותית.


לסיכום

האתגר הוא לבנות חברה שיכולה להשתנות בקצב בו קורים השינויים. החברות שתצלחנה לשרוד את העשור הקרוב ואחריו הן אלה שתצלחנה להתקדם באתגרים הללו.

bottom of page