top of page

פורטל ידע

השפעות פלטפורמות דיגיטליות על תעשיות יוצרות קלאסיות כגון עיצוב אופנה


מאת: ענת הדדי ביטמן | מנטור, יועץ ומגשר (בעבר, חבר בהנהלה בכירה בחברות מוצר בינלאומיות)
 




בישראל התקיים בחודש שעבר שבוע האופנה ״קורנית״ תל אביב, באיחור קל, אחרי שבועות האופנה הרבים שהתקיימו בעולם.

בישראל הידועה כשוחרת טכנולוגיה, הוחלט לא במקרה לתת במה למעצבי אופנה וירטואליים להציג את עבודותיהם, לצד קולקציות אופנה פיזיות שהוצגו. זהו חלק מהאבולוציה אותה אנו חווים מדי יום. חברות הייטק הצטרפו וסייעו למעצבי האופנה בטכנולוגיה חכמה בעיצוב דגמיהם.


THE EIGHTH LOOK OF BABYLON COLLECTION BY PLACEBO

SLAYING THE FIRST EVER PHYGITAL RUNWAY IN HISTORY

המעצב אופנה וירטואלית רועי דרהי, הציג בשבוע האופנה ״קורנית״ תל אביב 2023.


כעת לאחר שהסתיימו שבועות האופנה המסורתיים, בפריז, מילנו, ניו יורק, ולונדון. Decentraland יצאה לאחרונה עם שבוע אופנה משל עצמה, וירטואלי.


כיצד משפיעות פלטפורמות דיגיטליות על אילו המסורתיות והמוכרות?


מותגי האופנה הבינלאומיים, כבר מזמן הבינו כי כדי ולהגדיל נתח שוק, הם צריכים לשמר עצמם כרלוונטיים. הם עסוקים בשאלה כיצד עליהם להגביר נוכחות ברשת, בחללים ווירטואליים ובכלל.

כחלק מסוגיה זו, בחרתי להתייחס לשבוע האופנה הווירטואלי ב- Decentraland.

הוא התרחש בטיימינג מעולה, רגע אחרי שכל שבועות האופנה בבירות האופנה בעולם הסתיימו, הוצעה הגרסה דיגיטלית שלו ברשת.

Decentraland

היא מנוע חיפוש תלת ממדי המהווה פלטפורמה וירטואלית, בה משתמשים יכולים ליצור ולספק חוויה משותפת במטאוורס, ולהפיק רווחים מתוכן ויישומים שהם יוצרים.



אמנם Decentraland אינה רווה נחת וסובלת משוק תנודתי ורווחיות בעייתית, ויתכן כי תוחלף בעתיד במשהו אחר. אך מעניין לבחון את מבחר הפעילויות שהיא מציעה, דרכם אפשר לנסות ולהבין את ההתפתחות בזירה הווירטואלית.

תחומיה עוסקים בעיקר בעולמות הבידור, כגון: אירועי מוסיקה, פסטיבלים, הופעות חיות, מסיבות, אופנה וקזינו. בגלריות אומנות, ניתן לעלות יצירות NFT למכירה ולקיים קשר ישיר עם לקוחות פוטנציאלים בשיחה עמם. לצד הבידור, אפשר להקים חנויות דיגיטליות ולפרסם מוצרים. ניתן לרכוש אדמה, חלקות נדל"ן ולסחור בתחומים אילו. ליצור רשתות חברתיות למפגשים ושיחות עם קהילת חובבי המשחקים, ובכלל.

היא מונעת באמצעות מטבעות קריפטוגרפים, והתנהלות עמה מתבצעת עם ארנק דיגיטלי. בעזרת המציאות המדומה, מאפשרת ליצור הדמיות ולפתח יישומים לשלל תחומים מגוונים. לדוגמא בגדים דיגיטליים מקבלים ערך חדש, כאשר הם יוצאים ממשחקי מחשב ומוצעים למכירה.

באתר Decentraland מופיעה חבילת כלים תומכים, אשר מטרתם לסייע לאנשים ליצור כל תוכן שירצו, תלת ממדי, משחקים, או בכל נושא. .


זווית דיגיטלית אופנתית


בתחום האופנה, משנת 2021, Decentraland מקיימת שבועות אופנה וירטואליים. היא כאמור, מתזמנת זאת לצידם של שבועות אופנה המסורתיים בעולם, לא במקרה. היא פועלת בכמה מישורים בתחום, אך בעיקר מושכת קהילה של יוצרים להיפגש זה עם זה.


בסוף מרץ האחרון היא יצאה בשבוע האופנה הדיגיטלי ל- 2023, הנקרא ה-MVFW.

(Decentraland Metaverse fashion week)

תיזמון המועד לא היה מקרי, היא בחרה לחתום את אירועי האופנה הפיזיים של סתיו - חורף 2024, בזירה וירטואלית, וליצור אלטרנטיבה.


אירועי האופנה הדיגיטליים


לקראת אירוע זה, הוזמנו פאשינסטיות/ים, מכל העולם להשתתף ולחזות בהתקדמות החדשה ביותר בתחום.

הפעילות שהוצעה בשבוע האופנה העניקה במה למשתתפים מתעשיות יצירתיות שונות, כגון מעצבים, אומנים, מפיקים, וגיימרים לקחת חלק בו. מנעד האירועים היה מגוון ונע בסקאלה של תצוגות אופנה לאוטרים, חשיפת חללים מעוצבים, מכירת פרטי אספנות בבלעדיות ב- NFT

מופעי וידאו ארט ומוסיקה חיה.

היא שילבה שמות נוצצים של מותגים, לצד מעצבים הלא מוכרים, ודאגה לאינטראקציה בניהם.



הפעילויות התקיימו בכמה זירות של המטאוורס. התרחשו במספר מוקדים ויצרו קשר המציגים ופוטנציאל לשיתוף פעולה עתידי בין המשתתפים. מירב הפוקוס של האופנה הדיגיטלית התרחש ברובע היוקרה של Decentraland ה- UNXD, אפשר היה לצפות במותגי אופנה גלובליים אשר הציגו את חלונות הראווה הווירטואליים שלהם.


בתוכנית בין מיגון האירועים ניתן למצוא את Dolce & Gabbana אשר היציגו תערוכת עיצובים של הזוכים בתחרות של Future Reward. תערוכה העוסקת בעתיד בר קיימא.

Tommy Hilfiger

הציג עיצובים אשר נוצרו באמצעות בינה מלאכותית עבור המותג. התקיימו שיתופי פעולה ותחרויות קהילתית, אשר הזוכה בהן נבחר על ידי המעצב עצמו.

קהילת Adidas הציגה את הקולקציה הראשונה אי פעם של ציוד דיגיטלי, קולקציית הביכורים של המותג, עשויה משלושת הפסים המפורסמים.

המותג Coach, שיתף פעולה עם מספר אמני Web3, ליצירת חוויה מיוחדת למשתתפים.

התוכנייה הייתה פרוסה על פני שבוע והייתה מגוונת ומקורית.


Metaverse Fashion Week 2.0 Line-Up Revealed With A Global First From Adidas


כידוע, רעיון המטאוורס לא הושלם עדיין. ניכר כי דרוש עוד זמן עד להתגבשותו. שלל נושאים שידרשו מענה כגון הדאגה לפרטיות, אבטחה, יכולת פעולה, תנועה בין המרחבים שלא קיימת כיום ועוד.


עם זאת ההתקדמות בו היא מהירה.

ממשקי משחקי מחשב, מציאות רבודה, nft וה- בלוקצ׳ין, בתחום האופנה לדוגמא, יצרו דרך נוספת לצרוך אותה. ליין שלם של טיפוח מותגי אופנה ייעודיים לרשת, ויצירת ביגוד וירטואלי ייחודי אך ורק למטאוורס. RTFKT מותג הנעלה וירטואלי, בנה מזה ממש קו מכירתי שלם, ומסחרי מאוד. השמות הגדולים של מותגי האופנה כבר למדו לשלב בקולקציה המסורתית שלהם, מציאות רבודה ופרטי לבוש לאספנים במרחב זה. בדיוק כדי להישאר רלוונטיים ולהרוויח מנוע צמיחה נוסף.


חשיפה לתעשיות יוצרות במטאוורס


אחד היתרונות הבולטים בשבוע אופנה הווירטואלי, הוא פתיחת השערים, והענקת במה, למעצבים צעירים לא מוכרים, לצד מותגים מובילים.

הרעיון שעמד מאחורי היוסדה של Decentraland בהקמת רשת בבעלות המשתמשים עצמם, מייצר תקדים ותשתית להמשך.

הוא סולל דרך בה מעצבים ויוצרים וירטואליים בתחילת דרכם, נעזרים בה על מנת לחשוף את עבודותיהם.

כמו כן, העובדה שהוא זמין לקהל רחב ברשת. בשבועות אופנה מסורתיים אין נגישות למי שאינו מקורב, הכול כרוך בהרבה מאוד כסף, מיתוג ופרסום. זהו אירוע למוזמנים בלבד, שבו הקהל הרחב מחוץ לתחום וגם אם ניתן לקנות כרטיסים זה יהיה בעלות גבוהה ביותר. היתרון הנוסף בו הוא כי ניתן לצפות בלינקים שחלקם עדיין פעילים. נתון המאפשר אינטראקציות עתידיות והמשכיות, כי הכל בעצם עדיין קורה! הפעילות אינה פוסקת, ואפשר ליצור קשר עם המעצבים המותגים והמפעילים באמצעות הרשתות החברתיות ולהמשיך תקשורת.


הדינמיקה בין העולמות המסורתיים לאילו הדיגיטליים נמצאים בתהליכי התפתחות משותפים והפריה הדדית. הפלטפורמה הווירטואלית מאפשרת לממש פנטזיה ולגשר בין העולמות. מבחינת תעשיות יוצרות, מדובר במקום טוב להתנסות ולחשיפת תרבות בממד הדיגיטלי.

אפשרות לבחון ולהכיר גבולות חדשים.


שמות המותגים והמעצבים בשבוע האופנה במטאוורס Decentraland


JOR-D | fashion designer

מעצבת אופנה ישראלית

מטמיעה בבגדים טכנולוגיה המשלבת חומרה ותוכנה על מנת לחבר פריטים פיזיים לבלוקצ'יין

BOYOשל חברת

bottom of page