top of page

פורטל ידע

תרומת טכנולוגיות המידע לאייכות הסביבה

 

אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה

מקור | McKinsey & Company






 

לחסוך כספים ולהציל את היקום בעת ובעונה אחת? נשמע כמו משימה בלתי אפשרית, אך חדשנות בטכנולוגית המידע (IT) הן בתחום התשתיות והן בתחום היישומים מאפשרת לחברות לחסוך בעלויות האנרגיה ולהשיג יתרונות תחרותיים גם תוך כדי הורדת פליטת הפחמן שלהן ושימור המקורות הטבעיים.


פתרונות IT ידידותיים לסביבה עוזרים למרבית החברות לאזן את האחריות לאיכות הסביבה שלהן עם רווחיות וצמיחה.


חברות קימעונאיות ויצרניות של מוצרים בני קיימה (CPG) הן בין אלה היכולים לקצור רווח ממשי מהגישה ה"ירוקה". במיוחד האופן בו המוצרים של עסקים אלה מגיעים אל המדפים יכול להשפיע מהותית על רווחתם הפיננסית והסביבתית.


הצרכנים מודעים היטב לצורך למקסם את התועלות מהמשאבים שברשותם. כל ליטר דלק או קילוואט חשמל נחשבים. האופן בו בני האדם מבצעים את המטלות הפשוטות ביותר שלהם משפיע על ההבדלים בצריכה הכוללת שלהם. צרכנים עם מודעות גבוהה לאיכות הסביבה לא יבזבזו מים וחשמל ע"י הפעלת מדיח הכלים כשהוא חצי ריק. הם לא יבזבזו דלק על נסיעות חוזרות ונשנות לחנות הכלבו לצורך קניות קטנות אלא יתכננו נסיעה אחת לרכישת מלאי המוצרים הדרוש להם לצרכיהם.

אם כך, מדוע החברה הממלאה את המדפים במוצריה באותה חנות כלבו תפיץ אותם במשאיות חצי ריקות, או מדוע היצרן יקנה את חומרי הגלם הדרושים לו בהזמנות קטנות במקום במשלוח אחד כולל.


כדי להפיק את המקסימום ממשאבים נתונים, נדרש להתייחס בעדיפות הראשונה לנושא היעילות בכל מה שנעשה. עד כאן בחינה מעמיקה של שרשרת האספקה המורחבת מקצה לקצה יכולה לזהות הזדמנויות מרובות לחברות קמעונאיות ויצרניות מוצרי צריכה לחסכון המשולב באסטרטגיה "ירוקה".


יש להתחשב בעובדה שבאופן יחסי רק מספר קטן של מוצרים משפיע על רוב המכירות ברוב החנויות. בחנות כלבו אמריקאית ממוצעת נמצא למעלה מ 50,000 מוצרים, אך רק 12,000 מוצרים ימכרו ביום עבודה רגיל.


מרבית החברות הקימעונאיות, גיבשו את אסטרטגיות ניהול המלאי וההפצה שלהם בתקופה של מחירי אנרגיה נמוכים והעדיפו להמנע ממלאים גדולים ולהפיץ מישלוחים קטנים יותר בתדירות גבוהה יותר. אך לאור נסיקת עלויות האנרגיה בעת הזאת החשיבה נדרשת להשתנות.


מערכות מסחר מספקות היום נתונים מדויקים מרמת עמדת המכירה (POS) דרך שקיפות מלאה של הנתונים לאורך שרשרת האספקה, המאפשרים לרשתות הקימעונאיות מימוש חסכונות משמעותיים ושיפור האיכות הסביבתית ע"י ניצול נכון של ציי ההובלה להגדלת המלאים על המדפים של מוצרי הצריכה המועדפים. מידע רחב ואמין של נתוני התפעול וכלי ניתוח נתונים מתקדמים מאפשרים לתכנן הובלה במשאיות מלאות סחורה במגוון מוצרים תוך המנעות ממצבי של חוסרים במוצרים המבוקשים ביותר.


מידע איכותי ומתוזמן היטב הוא המפתח למימוש הפוטמציאל ה"ירוק" בתהליכים העיסקיים. למרבית המזל מוצרי IT ושירותי IT זמינים היום לניהול וניתוח שרשרת האספקה כמו:


  • מערכות לניהול מחסני נתונים מתקדמים.

  • מערכות ניתוב, תיזמון ותכנון הפצה מתקדמות

  • מערכות לניהול הזמנות מתקדמות

  • כלים אנליטיים לחיזוי ועיתוד מלאים.

  • כלים לתיכנון שיטחי האחסון וניהולם.


המשמעות היא שמלאי הוא לא בהכרח גורם מפריע. המלאי בחנות נקבע לפי ניתוח מדויק מעמדת המכירה ולא על בסיס הנחות וממוצעי צריכה של הרשת כולה. ניהול נכון של המלאי מאפשר שינוע הסחורות בעיתויים אופטימאליים תוך חסכון בהוצאות ההובלה ועמידה בדרישות המדף של החנויות.


נדרש לתאם עם השותפים המסחריים השונים כדי לתחזק "שרשרת אספקה" התומכת בחזון הירוק ומבוססת על השקעה אופטימלית במלאים. נדרש להגדיר מדדי יעילות חדשים לניהול חיי המדף של המוצרים.


טכנולוגית המידע מהווה כאמור אמצעי עיקרי לתמיכה במימוש רעיונות השינוי בתהליכי העבודה וההתנהגות העיסקית. יישום מוצלח של השינוי הנדרש באסטרטגיה דורש הערכה מחדש של היישומים התומכים וחידושם בגישה המשמרת מחד את הנסיון העסקי/מסחרי שהצטבר עם השנים תוך שימוש ברעיונות וחשיבה חדשים ומודרניים מאידך.


דרושה גישה אסטרטגית ושיטתית לחידוש ומודרניזציה המאפשרת למקסם את ערך יישומי ה Legacy תוך הסבה יעילה לפלטפורמות חדשניות. בגישה ארכיטקטונית נכונה ניתן להשיג את הגמישות הרצויה במסגרת הזמן הנדרש. יחד עם זאת עם פורטפוליו היישומים דורש החלפה של רכיבים רבים יש להתכונן ל"מסע" ארוך יותר הדורש התמחויות בתהליכי הסבה ויכולות לאירוח תשתיות ויישומים.


לטכנולוגיית מידע (IT) יש פוטנציאל למלא תפקיד משמעותי בקידום קיימות במספר דרכים. כמה דוגמאות כוללות:


  1. יעילות אנרגטית: ניתן לתכנן ולהשתמש במערכות IT בדרכים המפחיתות את צריכת האנרגיה. לדוגמה, ניתן לבצע אופטימיזציה של מרכזי נתונים ושרתים כדי להשתמש בפחות אנרגיה, ומחשוב ענן יכול להפחית את הצורך במכשירים בודדים להשתמש בכמה שיותר אנרגיה על ידי ריכוז נתונים וכוח עיבוד.

  2. ניתוח נתונים: ניתן להשתמש ב-IT כדי לאסוף, לנתח ולהפיץ נתונים על ההשפעה הסביבתית של פעילויות שונות. זה יכול לעזור לעסקים וארגונים לקבל החלטות מושכלות יותר כיצד לפעול בצורה בת קיימא יותר.

  3. תקשורת ושיתוף פעולה: IT יכול להקל על תקשורת ושיתוף פעולה בין אנשים וארגונים העובדים בנושאי קיימות, ולאפשר להם לחלוק רעיונות ומשאבים בצורה יעילה יותר.

  4. עיצוב בר קיימא: ניתן להשתמש ב-IT כדי לעצב ולפתח מוצרים ומערכות בני קיימא יותר, תוך התחשבות בגורמים כמו שימוש בחומרים ממוחזרים והאנרגיה הנדרשת לייצור המוצר ולהשתמש בו.

  5. ניהול שרשרת אספקה: ניתן להשתמש ב-IT כדי לעקוב ולמטב את ההשפעה הסביבתית של שרשרת האספקה ​​שלהחברה, לרבות הובלת סחורות והנהלים הסביבתיים של ספקים.


בסך הכל, ל-IT יש פוטנציאל לעזור להניע מאמצי קיימות על ידי שיפור היעילות והאפקטיביות של פעילויות שונות ועל ידי מתן פלטפורמה לתקשורת ושיתוף פעולה.

bottom of page