top of page

פורטל ידע

מיליון ישראלים בהייטק מתחיל בחינוך


 

מאת: יוסי חיימוב יזם | EVP בחברת אברא

 




שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד אמר לפני מספר ימים כי "שוק הטכנולוגיה בישראל מחזיק את יתר המשק... יש לנו רק מקום אחד ללכת אליו: מיליון ישראלים בהיי-טק". מיליון ישראלים בשוק ההייטק הוא אתגר עצום, אך בר השגה. כשנשיג אותו נבטיח צמיחה לשנים ונעזור לאלפים להפרד מהבורות, העוני והסבל.

לא מספיק לקחת משוחררים מהצבא וללמד אותם מקצועות רלוונטיים, לא מספיק להסב אנשים שייכנסו לתחום מקריירה אחרת. כמי שמכיר את הענף מזה שנים רבות אני יודע שעל מנת להצליח בכך צריך להתחיל פרוייקט כזה הרבה קודם. כבר בבית הספר. ישראל הפכה ל startup nation וההייטק הישראלי נתפס, בצדק, כאחד המובילים בעולם ללא עזרה משמעותית של המדינה. המדינה, כמובן, עושה מה שהיא יכולה אך היא לא מקצה את המשאבים ואת כל עוצמתה על מנת להזניק את השוק עוד יותר קדימה.

להביא את ההייטק לבית הספר

על מנת להצליח לקדם חזון מרשים של מליון ישראלים בהיי-טק, יש להתחיל את התהליך כבר בתיכון על ידי הקצאת משאבים בצורה משמעותית, הכשרה של המורים וחלוקת המשאבים על פני כל מדינת ישראל כך שאם יעבדו מיליון איש בהייטק הם יעבדו גם בירוחם, גם בקריית שמונה וגם בג'יסר אל זרקא. ההשקעה צריכה להיות רוחבית ומשמעותית. על מערכת החינוך לחשוף את עולם ההי טק לתיכוניסטים (ולא רק למחוננים ויחידי סגולה במסלולי עלית וכיתות נחשון) כחלק מתוכנית הלימוד על מנת להתחיל ולפתח את הדמיון והרצון כבר בגיל צעיר.


הי-טק לכולם (כמעט..)

לא צריך להיות ביל גייטס או גאון במתמטיקה כדי לעבוד בהי-טק. מלבד ביקוש כמעט אינסופי למשרות תכנות וניהול מוצר, תעשיית ההיי - טק מציעה מגוון מקצועות המצריכים מנעד רחב של כישורים. חסרים היום בישראל אלפי היי- טקיסטים "תומכי לחימה": מנהלי HR ומגייסים טכנולוגיים, יועצים משפטיים שמתמחים בפרקטיקות החדשות של ההי טק (רחפנים, בינה מלאכותית), אנשי שיווק, אנשי מכירות ולאחרונה נתקלתי ב.. עוזרים אנושיים ל- botים.. כך שכמעט לכל תיכוניסט שירצה לעבוד בהיי-טק, אפשר לתכנן מסלול קריירה המותאם לכישרון המיוחד והספציפי שלו.


אם שר החוץ ובעוד שנתיים גם ראש ממשלה רציני בכוונתיו שיכנס יחד את שר האוצר ואת שרת החינוך ויגבשו תכנית. הרעיון טוב אך כעת נדרש הביצוע.

bottom of page