top of page

פורטל ידע

התמודדות עם המחסור בכ"א בהייטק הישראלי | נייר עמדה

 

אלי פרנק | יו"ר הלשכה







 

המחסור בכ"א בתחומי ההייטק, שאנו חווים במשק הישראלי, מעסיק לא מעט את הרשויות והתקשורת וכמובן את הארגונים והחברות שמשוועים לכ"א שלא בנמצא.

הגידול החד בביקוש נובע מהתהליך המואץ של מעבר לעולם דיגיטלי, תהליך שמקיף את כל תחומי המשק והחברה, ויימשך ביתר שאת בעתיד.


התוצאה הטבעית של ביקוש גדול בהרבה מההיצע הינה זינוק ברמות השכר הנדרשות על ידי כ"א איכותי לרמות שרק חברות "עשירות" (כדוגמת גוגל, פייסבוק, חדי קרן, סטארט-אפים בצמיחה) יכולות לעמוד בזה, ואילו ארגונים "רגילים" (בנקים, חברות תקשורת, גופים ציבוריים וכו'), שלא יכולים לעמוד בתחרות הזו במרכיב השכר, ולא פחות חשוב, בתנאי סביבת העבודה המפנקים, מוצאים את עצמם חסרי אונים ומתמודדים עם פערים עצומים באיוש מול תקנים. פערים אלו נוצרים מנטישת עובדים איכותיים שעוברים לחברות שמשלמות יותר, ומאי יכולת גיוס מחליפים, והם מובילים ישירות לאי יכולת לממש יעדים.

בהנחה שלא ניתן "להילחם" בכוחות השוק על ידי קריאה לסולידריות חברתית וצינון השכר, ניתן להתמודד עם האתגר הן ברמה הארגונית והן ברמה המשקית, כדלקמן:


ברמה הארגונית:


ארגונים נוהגים לקבוע סולמות שכר "קשיחים" למדי. אם איש תוכנה מבקש שיפור שכר הגבוה ב – 20-30%, הוא ייענה בשלילה ועלול לנטוש, ומועמד חדש שלא ייענה בחיוב לבקשת שכר כזו לא יגיע. יהיה נכון יותר לבחון, לגבי תפקידים חיוניים הדורשים כ"א איכותי במיוחד, את עלות המשרה הזו לחמש שנים. ניתוח כזה יגלה שלנטישות הצפויות בסבירות כמעט ודאית, יש עלות (גיוס, הכשרה), שמשתווה לפחות לעלות הנובעת משיפורי שכר ולכן עדיף מראש להגביר את כוח השימור והגיוס בהעלאת רמת השכר באותם תפקידים. לא ניתן יהיה להשוות לתחרות, אבל לצמצום הפערים יחד עם מהלכים לשיפור ההזדהות והשייכות הארגונית יש פוטנציאל לסייע.


ברמת המשקית:


בעוד השוק משווע לכ"א תוכנה, יש פוטנציאל גדול לא ממומש בחברה הישראלית, במגזרים (חרדים, ערבים, דרוזים וכד'), ובמרחבי הפריפריה שלא מספיק מוצאים את דרכם למרכזי הפיתוח. ראש הממשלה, הכריז עם כניסתו לתפקיד, שהוא רואה כיעד לאומי להגדיל את היקף התעסוקה בהייטק ל-15%, שרות הכלכלה והחדשנות והמדע התבטאו אף הן בזכות הרחבת מעגל תעסוקת ההייטק.

כדי לממש את הפוטנציאל הלא מנוצל, צריך, לצד בניית דור העתיד עם לימודים מגיל צעיר, על פי חזונה של שרת החינוך, להפעיל ולקדם תוכניות הכשרה בכל אותם מגזרים. כדי למנוע את הסיכון שחברות ההייטק יוציאו את הפיתוח לחו"ל וכדי לא להזדקק לייבוא מומחים זרים, נדרשים מהלכים של עידוד חברות התוכנה לגיוס והכשרה של כ"א כאן בישראל, כ"א שישובץ לפרויקטים עבור ארגונים וחברות

הקול קורא שפרסמה רשות החדשנות ב – 29.8 עוסק בדיוק בזה. מדובר ביוזמה מצויינת עם תוכנית מענקים לחברות תוכנה שתגייסנה ותכשרנה עובדים בשיטת On the Job Training. לאחר פיילוט מוצלח שהתקיים בשנת 2020, שבו 18 חברות תוכנה שהן חברות בלשכת טכנולוגיות המידע גייסו במסגרת התוכנית של רשות החדשנות למעלה מ 2000 עובדים חדשים, תוך שהן נהנות ממענקים נדיבים, צפוי שמימוש התוכנית ב – 2021 והלאה ירחיב את מעגל המועסקים בהייטק בעשרות אלפי עובדים נוספים, ועל כן נכון שיותר ויותר חברות יצטרפו למימוש היוזמה המבורכת הזו.



bottom of page