top of page

פורטל ידע

ספורט ו-NFT


 
מאת: רון הסגל | אנליסט השקעות eTORO, NFT@WEB3
 





למרות הצמיחה המשמעותית של שוק ה-NFT, רבים חושבים שהוא עדיין לא אומץ על ידי תעשיות ומותגים גדולים ושרק קבוצות אקסלוסיביות הן חלק מהשוק. עם זאת, תופתעו לגלות את השמות של המותגים והספורטאים שממנפים את ה- NFTs & Metaverse כדי לצמוח, לחדש ולהתחבר לקהלים חדשים.

ענף הספורט היה בין הראשונים שהצליחו להשתמש ב-NFT לצרכיו. NFTs התבססו במהירות כאמצעי חדש למעורבות (engagement)אוהדים, הזדמנויות השקעה ובעלות במרחב הספורטיבי, כאשר צוותים וארגונים בעלי פרופיל גבוה מפיצים פריטי אספנות דיגיטליים ופלטפורמות דיגיטליות משלהם. NFTs יכולים בקלות להיות הליבה המרכזית של "תרבות האוהדים" שאותה קבוצות, אוהדים וספורטאים יכולים למנף אותה בכמה ערוצים:


אוספים (collections) אספנות וספורט הם מושגים השזורים זה בזה במשך עשרות שנים. נכסים דיגיטליים לוקחים את האיספנות לשלב הבא על ידי מתן אפשרות לקשר ישיר עם מעריצים וחיבור לקהלים חדשים. פריטי אספנות דיגיטליים בספורט נחשבים בדרך כלל לטוקני "גישה" ((access; למחזיקי ה-NFTs מוענקים מגוון רחב של הטבות ויתרונות כמו: תוכן בלעדי, גישת VIP, פגישות 1 על 1 עם ספורטאים, ערוצי תקשורת ישירים, מרצ'נדייז אקסלוסיבי והשתתפות בתהליך קבלת ההחלטות של הקבוצה. עם זאת, אספנות של נכסים דיגיטליים יכולה להיות רק עבור הערך האינטריזי של איסוף פריטים היסטוריים ומזכרות. מייקל ג'ורדן למשל, הנפיק קולקציית המנציחה את ששת טבעות האליפות שלו במדי שיקגו בולס. דוגמאות לספורטאים וקבוצות שיש להם אוסף NFT: כדורסל: דוויין ווייד, שאקיל אוניל, מיאמי היט, גולדן סטייט ווריורס, NBA, מייקל ג'ורדן. כדורגל: ליונל מסי, גארת' בייל, סון הונג-מין, לואיס סוארס, רונאלדיניו, מילאן, ליברפול, ברצלונה. ספורט אחר: רוב גרקובסקי, טום בריידי, אוסטון מתיוס, וויין גרצקי, חביב נורמגומדוב, סטן ואוורינקה, דרק ג'טר, פלויד מייוות'ר טייגר וודס.


סרטוני משחק moments

NBA TOP SHOT

נחשב בעיני רבים לפרויקט ה-NFT הראשון שהצליח להגיע לאימוץ המוני עם יותר ממיליארד דולר במכירות ומאות אלפי משתמשים. הפלטפורמה מופעלת על ידי ה-NBA ואיגוד השחקנים ומעניקה למשתמשים את היכולת להחזיק ולסחור בנכסים דיגיטליים על סמך קטעי וידאו ממשחקי NBA. הפלטפורמה מאפשרת לך להחזיק את הרגעים הטובים ביותר, לאסוף את השחקנים האהובים עליך או רגעי Fandom In-Arena, ליצור קהילות בסיס מעריצים ולהשלים אתגרים.

בעקבות הצלחת NBA TOP SHOT, ארגונים אחרים הקימו פלטפורמות דומות: UFCstrike, NFLALL day, MotoGP ignition ו-MLB Candy



צילום

NFT

הוא בדיוק כמו תעודה כשמדובר במכירת אמנות או צילום בעולם הדיגיטלי. כאשר אתה מסמל אמנות, אתה מאשר את הבעלות וקובע את מספר עותקים. ולכן, מעריצים יכולים להחזיק תמונות מפורסמות היסטוריות מקוריות ולהשתמש בהן למטרות מסחריות או סתם כדי להחזיק בהן. מהזריקה של מוחמד עלי בקרב האחרון שלו ועד לדאנק של לברון ג'יימס שעלותו מוערכת במיליוני דולרים.



משחקי וידאו

משחק NFT משלב עיצובי משחק קונבנציונליים עם מנגנונים לא שגרתיים כדי לאפשר למשתמשים לקבל שליטה רבה יותר על נכסי המשחק ולהרוויח תגמולים לאחר שימוש במשחק או צבירת ניצחונות באמצעות מנגנון Play 2 Earn. הNFT שיבש את תעשיית המשחקים והספורט ואף מנכ"ל EA, אנדרו ווילסון, אמר כי "NFTs הם העתיד של תעשיית המשחקים".


Sorare

למשל, הוא משחק פנטזי פופולרי המשלב NFTs במשחק. הפלטפורמה משתפת פעולה עם מועדוני כדורגל ברמה עולמית כדי להביא שחקנים כרטיסי ה-NFT שלה. אוהדים יכולים לקנות, לאסוף ולסחור בכרטיסי שחקן אלה כדי לנהל קבוצה וירטואלית ולהתחרות בטורנירים. בהתבסס על הביצועים של שחקני הכדורגל במשחקים אמיתיים, כרטיסי ה-NFT שלהם יקבלו או יאבדו את ערכם. Sorare כבר גייסה 680 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר. עוד משחקים: ZED RUN (מירוצי סוסים דיגיטליים), STEPN (משחק Move 2 Earn)),Rivalry NFL (משחק פנטזיה) וכו'


חוויה

כשמדברים על Metaverse ו-NFT, חוויה היא מושג חשוב. ספורט נועד לבדר וליצור חוויה רגשית עבור הצופים. השימוש ב-NFT יאפשר לאוהדים להרגיש חלק מהמשחק גם אם הם צופים בבית על ידי בניית אצטדיונים במטאוורס כמו שקבוצות מנצ'סטר סיטי מאנגליה ואטלנטה מארה"ב מתכננות לעשות או בניית "ערי אוהדים" שיאפשרו אינטראקציה מיטיבית בין האוהדים לבין הקבוצה כמו שהליגה הספרדית מתכננת.


רכישת כרטיסים

כרטיסי NFT הם נכסים דיגיטליים שמכילים אישורי גישה והטבות ייחודיות לאירועי ספורט. נכסים אלה יכולים להפוך למושא עסקאות נוספות, מה שמאפשר יצירת זרמי הכנסה חדשים עבור הקבוצה, האוהדים והשחקנים. NFTs יכולים לשנות את חווית הכרטוס הן עבור רוכשי הכרטיסים והן עבור המארגנים על ידי מניעת כרטיסים מזויפים והונאות, הפחתת עלויות, שילוב מערכות תמריצים ויצירת הכנסות שוטפות. בשנה החולפת, חברת Ticketmaster הודיעה כי היא תשלב NFTs במערך הכרטיסים שלה.

bottom of page