top of page

פורטל ידע

הטיפ החודשי לסטארטאפיסט | ינואר 2023

פתרון קונפליקטים בתהליכי מיזוגים ורכישות של סטרטאפים באמצעות כלים מעולם הגישור


מאת: אביאל לאמש, סגן מנהל וועדת ארגונים עסקיים, עו״ד ומגשר

 

עסקאות מיזוגים ורכישות (M&A) של סטרטאפים כוללות בתוכן שלל תרחישים (התמזגות, יצירת מיזם משותף, הקמת חברה חדשה), והפוזיציות בהן נמצאים הצדדים מגוונות ונעות בין רצון והסכמה של שני הצדדים לבין השתלטות עוינת.

אבל המורכבות של עסקאות אלו אינה רק משפטית או פיננסית. מדובר בעסקאות מטלטלות, שיוצרות בו זמנית שינויים משברים שיכולים להשפיע על התפקוד של העסק ועל הסיכויים להשלמת העסקה: העובדים לא מתנהגים כתמול שלשום, האינטרקציה מול הצד השני מתחילה לחרוק והספקות מתחילים להשתלט ולגרום לך לתהות האם עשית את המהלך הנכון.

מנהלים רבים שנמצאים בתהליכי מיזוגים ורכישות מרגישים שהם נמצאים לבדם מול כל ההחלטות, התחושות הקשות והקונפליקטים שמצטברים בחברה. אבל זה לא חייב להיות כך. תהליכים של גישור עסקי פנים ארגוני בתהליך שכזה מסייעת ויכולה להפוך משברים להזדמנויות.


איפה זה פוגש אותנו?


קונפליקטים ברמת העסקה:


· מהכל אפשרי ללא להכל: כשמתחילים בעסקת מיזוג או רכישה, שני הצדדים מגיעים עם כל הרצון הטוב והנכונות לקדם את העסקה. הכל נראה אפשרי, כל הבדיקות נעשות במהירות ונעשה כל ניסיון להגיע להסכמות. אבל בנקודה מסוימת האווירה משתנה ומתקררת – שאלות ההבהרה לא נענות פתאום באותה מהירות, הצד השני מתחיל להעלות בקשות מוזרות וקטנוניות, עורכי הדין מתחילים להחליף התכתבויות מרובות והביטויים "לא ניתן" או "בלתי אפשרי" הופכים לנפוצים יותר.

בשלב הזה, אתה כבעל העסק כבר השקעת זמן ואולי גם התחייבת בדרך זו או אחרת לעסקה, אבל מתחיל לנקר בך הספק – האם עשיתי את הבחירה הנכונה והאם יכולתי לבחור טוב יותר?


גישור עסקי לפתרון בעיות בעסקת מיזוג ורכישה גישור עסקי מסייע לבחון את הסיכונים וההזדמנויות בסיטואציה, ולקבל את התשובה לשאלה האם בחרת נכון והאם היית יכול לבחור טוב יותר. ספק הוא אחד הגורמים המעכבים והמקשים ביותר בחיינו, ואם אנו מצליחים לקבל אישוש אמיתי ומקצועי שמעלים אותו, קל לנו יותר לעבור מצבים מאתגרים.

שילוב של כלים לניהול קונפליקטים מעולם הגישור מאפשר להבין מדוע הצד השני מתנהל באופן זה, כיצד לנהל את הרגשות שלך בתהליך, ואיך למצוא פתרונות שיקדמו את העסקה.


קונפליקטים בתוך החברה


· זליגת כח אדם: תהליכי מיזוג ורכישה מלווים בדרך כלל בתנודתיות במצבת כח האדם. חלק מהעובדים עשויים לחשוש מפני המעבר מעסק קטן או בינוני לחברה גדולה. אחרים עשויים למצוא את מיקום המשרדים החדשים לא נוח עבורם. עבור עובדים שמרגישים שחוקים בתפקיד מדובר בהזדמנות להתפטר בדין מפוטר ולחפש הזדמנויות אחרות, ואלו שנשארים חרדים מפני האיום המרחף באוויר ומדבר על התייעלות ולכן מעדכנים את פרופיל הלינקדאין ופוקחים עין על אפשרויות בשוק, ליתר בטחון. לעסק שסובל ממשבר נאמנות של עובדיו קשה להמשיך לתפקד כרגיל, וכבעל העסק ייתכן שתרגיש נבגד על ידי העובדים שנוטשים את הספינה דווקא כעת.


· שיתוק פנים מערכתי: מיזוג, רכישה או החלפת ניהול הם תהליכים שאורכים לפחות רבעון ויכולים להמשך גם כשנה, כתלות במורכבות העסקה. במהלך התקופה הזו על העסק לקבל החלטות שוטפות ולהתכונן קדימה למגוון תרחישים, לרבות תרחיש הצופה את ביטול העסקה.

אבל רובנו מתקשים להתנהל בסביבה של חוסר וודאות, ולא פעם נוצר מצב שבו הפעילות מופסקת ברגע ההחלטה על המיזוג והעסק מתנהל ללא מצפן. כך נוצרים לחצים ומתחים מיותרים, כמו גם סיכון לירידה בהכנסות וברווחיות.


· ניגודי אינטרסים בחברה: שינוי הוא דבר מפחיד, ולא כולם בחברה שמחים לקראתו. ההודעה על שינוי מתקרב עשויה לעורר התנגדויות בקרב חלק מהעובדים, המנהלים בחברה או אפילו משקיעים.

גישור עסקי לפתרון קונפליקטים בחברה בתהליכי מיזוג

כבעל העסק אתה עשוי לראות את חוסר שביעות הרצון מהעסקה מתבטא באי עשייה, בהתעמרות כלפיך, בניסיונות לחבל בעסקה או בנטישה. כל אחד מהביטויים הללו לא רק פוגע בעסק ובסיכויי ההצלחה של העסקה, אלא גם משפיע על המוטיבציה והחיוביות שלך.

אבל כל משבר הוא פוטנציאל להזדמנות: רכישת כלי הגישור שיעזרו לך לגייס את המתנגדים הגדולים שלך לטובתך תסייע לך לא רק לצלוח את המיזוג, אלא גם תשמש אותך בכל משא ומתן עתידי.

בנוסף, גישור עסקי מונע מצב שבו העובדים החרדים מהעתיד מכניסים את העסק לקיפאון, במקום להמשיך ולפעול. הוא מייצר מייצר שיח ותקשורת ברמה הפנים ארגונית ומשקף לעובדים את התהליכים שמתרחשים, יוצר מתווה פעולה ויוצר הזדמנויות שבהן עובדים יכולים להוכיח את עצמם.

קונפליקטים אישיים אצל בעל העסק:


· ביקורת על מפעל חיי: אחד השלבים הקשים ביותר עבור כל בעל עסק שנמצא בתהליכי מיזוג, רכישה או העברת בעלות הוא השלב שבו מפעל חייו עומד לפני בדיקת נאותות (Due Diligence) ובדיקות פיננסיות נוספות, וכל החלטה עסקית שלו נשפטת באופן דקדקני. על אף שמדובר בהחלטה עסקית, היא מלווה בדרך כלל באי נוחות ומתח כי בעל העסק מרגיש שבין השורות מועברת פה ביקורת על האופן בו ניהל את החברה.


· האם אני מתנהל נכון בעסקה? כבעל עסק, עשית עסקאות רבות במהלך חייך, ויש לך את כל הידע והניסיון הדרושים לביצוע העסקה הזו. אבל העסקה הזו שונה מכל עסקה אחרת. היא עוסקת במכירה או במיזוג של העסק שלך, או בויתור על השליטה בו, ורמת המעורבות האישית והרגשית שלך שונה בה מבכל עסקה אחרת שבצעת.

מעורבות אישית משנה את זווית הראייה שלנו על דברים. גם אם עורך דין יודע כיצד לעמוד מול בית המשפט, הוא ייקח עורך דין אחר לייצג אותו כשעולה הצורך, כי יש הבדל מהותי בין דרך החשיבה שלך כמייצג ודרך החשיבה שלך כלקוח, והמעורבות האישית תשפיע על קבלת ההחלטות שלך ולא תמיד לטובה.

בעסקת מיזוגים ורכישות שבה אתה הצד הנרכש, עשויות לצוץ בחלק האחורי של הראש שאלות כגון: האם אני מפספס סכנות כלשהן? האם מישהו שומר עליי? אולי הגיע הזמן לשלוף ציפורניים כדי לא להראות פראייר? שאלות אלו יוצרות חוסר שקט וחוסר בטחון כלפי העסקה ואולי גם מוסיפות לתחושת אובדן השליטה.


כלי גישור עסקי להתמודדות עם קונפליקטים אישיים


מחשבות ורגשות שליליים לא נעלמים אם דוחקים אותם הצידה. הם חוזרים שוב בזמנים הכי לא צפויים ובעוצמות חזקות יותר. אך אין פירוש הדבר שכדי לצלוח מיזוג או רכישה אתם צריכים להתחיל טיפול פסיכולוגי.


שלושת כללי היסוד של גישור עסקי נותנים לבעל העסק את התשתית המלאה להתמודדות עם כלל הקונפליקטים שצצים בתהליך, לרבות האישיים:


· הערכת סיכונים והזדמנויות: מיפוי אסטרטגי של הסיטואציה והמעורבים בה, זיהוי של התרחישים הטובים והגרועים ביותר וחשיבה ממקום של הזדמנויות.


· הבנת ה"למה": מדוע המעורבים בסיטואציה פועלים כך?


· זיהוי הרגש: הבנת המקור של הפחדים, הרגשות, החולשות וחוסר הוודאות בתהליך.


כלי גישור ומו''מ אינטגרטיבי מעניקים יכולות להעריך סיכונים ולבחון את התרחישים הטובים והרעים ביותר, מסייעים להחזרת הביטחון והשליטה בסיטואציה ואולי גם יאפשרו לזהות הזדמנויות שלא היו עולות באופן אחר.

bottom of page