top of page

פורטל ידע

לראשונה בישראל קביעת סטנדרט למערך תשתיות המחשוב IT


IT אירוע השקת מרכז מצוינת תשתיות ה

מעל 50 מנהלי תשתיות מהארגונים המובילים בארץ התכנסו יחד במסגרת הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, בכדי להקים "מרכז מצוינת" אשר יטביע את חותמו על עולם תשתיות המחשוב (IT בישראל. הלשכה לטכנולוגיות המידע תקדם את מרכז המצוינת אשר יהווה את הגרעין לקהילת תשתיותIT החדשה וזאת לצד מרכזי מצוינות נוספים בתחומי המחשוב האחרים הקיימים בלשכה.

מטרת הקהילה לקדם ולהוביל את המקצוענות והעשייה בתחום, באמצעות הטמעת סטנדרט תשתיות סדור ומקצועי בכלל הארגונים בישראל והסדרת ההסמכות לבעלי המקצועות בתחום. לתקן החדש יש כבר שם: I4- Israeli Infrastructure Integrated Index. הצורך בסטנדרט תשתיות IT נובע מהדרישה לזמינות גבוהה של מערכות המידע, יעילות כלכלית ושיפור השירות הפנים והחוץ ארגוני. התקן יגובש ויאושר ע"י מועצה ציבורית מייעצת הכוללת נציגים מארגונים רבים במגזרים השונים וממוקדי ידע, כך שתובטח האובייקטיביות ורמת המקצוענות של התקן ושל ההסמכות הנלוות.

אירוע השקת מרכז מצוינת תשתיות ה- IT, של הלשכה טכנולוגיות המידע בישראל, נכחו מנהלי תשתיות מהבכירים בארץ. מייסד הקבוצה, דוד בן טולילה, מנכ"ל Energy Team וס.יו"ר הלשכה לענייני תשתיות IT, פתח את הכנס ואמר "יש כאן קבוצה משמעותית שעונה על התשובה – מי שמנו לקבוע את התקן. נמצאים כאן מנהלי התשתיות של הבנקים, חברות הביטוח, כרטיסי האשראי, משרדי הממשלה, יחידות צבאיות, רשויות מקומיות, קופות החולים, חברות התקשרות, חברות קמעונאות וחברות תעשייה וייצור. אנו הולכים להקים קהילה שתטביע חותמה על עולם התשתיות בישראל ורוצים להגיע למצב שבו יש כוח חזק מקצועית שמייצר סטנדרט ושיח חדש. מרכז המצוינת מתבסס על האמונה שמנהל תשתיות הוא דמות מפתח וחלק מההצלחה העסקית בארגון. ניהול תשתיות הוא מקצוענות, לא רק סביב נושא הטכנולוגיה אלא ההבנה של התהליכים, הכלים והפונקציות הארגוניות הנדרשות. אנו צריכים ויכולים לשפר את השיח עם ההנהלה ולקדם את נושא תשתיות ה- IT בישראל".

נושא תקן ניהול תשתיות, אמר אריה עמית, יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע: " תקן ניהול התשתיות המוצע, ה- I4, יאפשר תשתיות IT אמינות, בטוחות וגמישות העונות על הצורך העסקי בעלויות אופטימליות. המסר הוא בהזזת המיקוד של ניהול התשתיות בחומרה ובתוכנה מאוריינטציה טכנית בלבד לפרספקטיבה עסקית המציגה את הערך העסקי של ניהול התשתיות והגדלת האמון של ההנהלה בתכנון ובתעדוף המייצר החזר השקעה אופטימלי מניהול התשתיות". מנכ"ל הלשכה, יורם אלדר, הוסיף: ש"תחום תשתיות ה- IT מאז ומעולם היה ונמצא בארגונים מ"אחורי הקלעים" כשהוא נתפס כ"הוצאה" שאינה מייצרת "עסקים" לארגון. ה- I4, מהווה פריצת דרך למערך המחשוב בכלל ולתחום תשתיות ה – IT בפרט. הסטנדרט יקפיץ את הארגון בהיבטי זמינות, יציבות, מקצועיות, יעילות והיבטים טכניים נוספים, אך יתר על כן, יוכל להיבחן גם בפריזמה של התועלת העסקית שהוא מביא לארגון. השיח בין ההנהלה למנמ"ר למנהל התשתיות, כשיש סטנדרט בעל מדדים ברורים, Best Practices וכו', יהפוך להיות לשיח משמעותי יותר, מדיד ומושכל ובעל אוריינטציה עסקית".

אלון קור, ראש ענף פיתוח תשתיות ושירותי ענן בבנק לאומי, המשמש כמוקד ידע בנושא Cloud במרכז המצוינות, אמר כי הוא " עולם ה IT עובר מהפכה עמוקה החל מנושאי תשתיות ותהליכי עבודה, Skill Sets וניהול Data במעבר לענן. קביעת כלים ומתודולוגיה בה כל מנמ"ר ואיש IT יוכלו למקם את עצמם בתהליך תתרום רבות לאיתנות ואיכות הפתרונות. מטרתנו להגדיר אבני דרך ברורות ביישום ענן פנימי, חיצוני והיברידי שיסייעו לכלל התעשייה להתמודד בהצלחה עם מהפכה זו". ניב רז, מחברת הראל ביטוח, המשמש כמוקד ידע בנושא Compute Virtualization & Convergence, ציין כי "ההתפתחות הטכנולוגית הובילה מהפכה דיגיטלית שיצרה עולם חדש, רווי מושגים והגדרות שיוצרות חוסר אחידות, ספקים ויצרנים מנסים לקבוע עובדות בשטח ולהגדיר את המושגים בעצמם ובכך לייצר מציאות סובייקטיבית עבור כולנו. מטרת לשכת טכנולגיות המידע בישראל להוות מצפן טכנולוגי בשוק הטכנולוגי בישראל ולהוביל אותו קדימה בכל האתגרים וההתפתחויות בענף. תפקיד התקן הוא שלב ראשון ביצירת שפה אחידה, ברורה ופשוטה של שלל הטכנולוגיות (Buzzwords) והגדרות תפקידי האנשים. ארגונים שיבחרו אימוץ התקן ייהנו ממערך טכנולוגי מתקדם, יציב ובטוח יותר בזכות שטובי אנשי המקצוע בישראל שותפים להגדרתו ולקהילה כולה תהיה היכולת בעיצובו".

אורן פנחס, מנהל חטיבת מערכות מידע הוט מובייל, מוביל מגזר תקשורת במרכז המצוינות, ציין כי "ללשכה לטכנולוגיות המידע יש תרומה בשני מישורים עיקרים בפן הטכנולוגי ע"י יצירת סטנדרטיזציה ומתודולוגיה מנחה יצומצמו פערים טכנולוגיים הקיימים היום בין הארגונים השונים ותעלה רמת המקצוענות והמקצועיות של אנשי התשתיות בפרט והארגון בכלל. בפן הארגוני יצומצמו הפערים הקיימים היום בין ההנהלה לבין תחום התשתיות ותיווצר הכרה והבנה בחשיבות תרומת תחום תשתיות להצלחה העסקית של הארגון".

גולן יהב, מנהל תשתיות מערכות מידע בשיכון ובינוי, המשמש כמוביל מגזר התעשייה במרכז המצוינות, אמר "התמורות הטכנולוגיות בשנים האחרונות ושינוי מגמות כמו cloud ו- iot, מחייבות קביעת תקן ומסגרת כדי שמנהל התשתיות בארגון יידע את תחום האחריות שעליו הוא מופקד והתוצאות אליהן הוא מחויב". איציק בן חמו, מוביל מגזר הביטחון חיזק ואמר ש"בפיתוח והטמעה של מערכת מידע, עיקר הפוקוס הוא בפונקציונאליות ללקוח. מעגלי התשתיות והתמיכה השונים שמטרתם לספק זמינות מרבית, מתועדפים נמוך יותר. התקן בא להגדיר מתודה לפיתוח והטמעה של מעגלים אלו".

שרון הריס, CTO אסותא, מוקד ידע DB ציין כי "שיתוף הידע בין אנשי הקהילה על ידי פרסום מאמרים בנושאים הרלוונטיים יוצרים עניין בקרב מנהלי ה – IT והתשתיות בתחומים השונים". תומר לב, מנכ"ל חברת DATASITE, מוקד ידע DB אמר שלדעתו "חשיבות התקן תקנה לבעלי ההחלטות בארגון שקט טכנולוגי, עמידה בסטנדרטים המקצועיים כיום, הבנת המצב הקיים של תפקידי ה DATA השונים ומהי תכולתם, הבנת המצב הקיים של מערכות ה DB והכנה לקראת מצב עתידי, מה צריך לבצע על מנת להגיע לרמת ביצועים גבוהה ומה אסור לבצע ומענה על הצרכים העסקיים תוך כדי בניית מערך ונהלים טכנולוגיים נכונים, פתרונות HIGH AVAILABILITY ועוד".

חזי בן יעקוב מנהל תשתיות בעיריית רמת גן, מוביל מגזר רשויות מקומיות במרכז המצוינות, אמר ש "היות ומן המרחב הפנימי אל המרחב החיצוני יש צורך להביע ולהחצין תשתיות נוצר קושי גלוי של ביצוע. קיים פער בין התכנון לבין הביצוע שלעיתים אינו מצליח והתקן נדרש להסדיר את הקשר בין המערכות. ישנם חסמים רגולטורים אשר לעיתים רבות לא מאפשרים חיבור בין התכניות והמוצרים לעיתים גם מתיישנים בעת המסירה". עינת גלעדי, יועצת לתשתיות מחשוב ארגוניות, מוקד ידע Storage וגיבויים, הוסיפה ואמרה כי מבחינתה "התקן בא לאפשר לארגונים למדוד את עצמם ביחס לארגונים אחרים באותו סקטור במטרה לאתר פערים ולפעול לשיפורם. כיום, בהעדר תקן, כל ארגון מגדיר באופן עצמאי את הסטנדרטים – התקן יאפשר לכל ארגון וארגון ליהנות מהידע המצטבר הקיים בתעשייה ולהשלים פערים קריטיים בתחום התשתיות כמו: אבטחת מידע, המשכיות עסקית והתייעלות כלכלית ותפעולית".

אלי וידבסקי דירקטור מערכות מידע ואבטחת מידע Deloitte, מוקד ידע תהליכי IT במרכז המצוינות, ציין כי "התקן יצור סטנדרטיזציה בתחום התשתיות ויהווה כלי מרכזי בתכנון התשתיות בחברות עם מבט לגידול עתידי בהתאם לצרכים העסקיים. כמו כן עקב הראייה הרחבה שיצור התקן לצרכים הארגוניים ההנהלות ישתפו את המנמרי"ים באסטרטגיה של ארגון מעבר להיבט התפעולי שעוטף את המנמ"ר בשוטף. המנמ"ר בימינו חייב להיות שותף לבניית האסטרטגיה הארגונית ובהתאם נדרשת ממנו הבנה של צרכי הארגון שבו הוא נמצא בהתאם למהלכים העסקיים שמלווים אותו".

בימים אלו פועלים כל מוקדי הידע ומובילי המגזרים לגיבוש תכנית פעולה רב שנתית לבניית התקן והטעמתו ופועלים לפרסום גרסה ראשונית בקרוב. כמו כן, פועלים מוקדי הידע להגדרת הסמכות מוסדרות למקצועות: סיסטם, תקשורת, אחסון, אבט"מ, DB, שו"ב ומנהל תשתיות IT למיסוד תכנית מקצוענות מתפתחת בהתאם לחדשנות הטכנולוגית.

bottom of page