top of page

פורטל ידע

פינת המנמ"ר | ינואר 2024

והפעם רולי ארד | סמנכ"ל מערכות מידע וטכנולוגיה, תדיראן גרופ

מראיין: אריה עמית | חבר נשיאות הלשכה

 





מתי הייתה הפעם הראשונה בה נחשפת לעולם מערכות המידע? מה גרם לך להשאר ולהתמקצע בו?

בתואר הראשון בהנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת בן גוריון, נחשפתי לראשונה לתוכנות מחשב, ניתוח מערכות מידע ועבודה מול מחשב בכלל. בתפקידי המשמעותי הראשון לאחר סיום התואר הראשון עבודתי כמהנדס תכנון השיווק/מהנדס מרכז מכירות והפצה בקוקה קולה (חברת המרכזית לייצור משקאות קלים). בתפקיד זה נדרשתי לנתח מידע ולהציגו לאנשי מכירות, לתכנן ולבקר את תהליכי העבודה בתחום התפעולי, לוגיסטי במרכזי ההפצה. ריכוז המידע בטבלאות הקוואטרו פרו ואח"כ הלוטוס (לפני האקסל 😊), ניתוח מגמות והצגת הנתונים בגרפים שונים, הפעלת נוסחאות ומודלים/אלגוריתמים שונים (למשל רגרסיה ליניארית, "בעיית הסוכן הנוסע" לתכנון נתיבי הפצה).

לאחר מספר תפקידי ניהול בתחומי התפעול והלוגיסטיקה נחשפתי לתחום ה ERP, למדתי יישום SAP והשתתפתי במספר פרויקטים, כמיישם, אינטגראטור, מנהל פרויקט. היכולת לתכנן ולעצב תהליכים עסקיים באמצעות מערכת ERP וליישם בפועל "מקצה לקצה" גרם לי סיפוק והנאה רבה. עד עצם היום הזה ניתוח תהליכים גורם לי תחושה טובה. לאחר שהתנסיתי בייעוץ, יישום וניהול פרויקטים בתחום מערכות המידע, ההמשך הטבעי מבחינתי היה לנהל מערכות מידע בארגון.


מהו התחום הטכנולוגי בו אתה מתמחה? אילו תחומים נוספים בעולם הטכנולוגי מעניינים אותך?

ניתוח מערכות מידע בדגש על היכרות קרובה עם מערכת SAP כמיישם מכירות ולוגיסטיקה, אינטגרטור ומנהל פרויקט. בתחומי הניהול -  ניהול פרויקטים מגוונים בתחומים טכנולוגיים כדוגמת יישום מערכות ארגוניות, מעבר סביבות טכנולוגיות בתחומי התשתיות. ככלל, ניהול מערך ה IT.

כיום, אני מתעניין ביכולות הבינה המלאכותית ו"לימוד המכונה"(AI/ML), אני בוחן באלו תחומים בארגון נכון להתחיל ולשלב את הטכנולוגיות הללו על מנת להביא ערכים נוספים, בשלב ראשון לעובדי הארגון, למשל בניהול הידע הארגוני (גישה קלה/Q&A  למידע ותובנות, תיעוד "חכם" של פגישות וחומר מקצועי, יכולת לקבלת תוצרים מהירים כגון: הסכמים משפטיים לסוגם) ובשלב שני, שילוב בממשקים

עם הלקוחות והשותפים. בנוסף, אני עוסק בשנים האחרונות בפעילות הקשורה למעבר מערכות הארגון לניהול בסביבת הענן עם השירותים הנוספים אשר יביאו ערך מוסף. בתחום ניהול הדאטה, אני מבין את הצורך ומתעניין/מאותגר באופן בו עלינו לרכז את הנתונים (data lake וכיוב'), לשלב תהליכי טיוב והעשרת הנתונים ובאמצעות מערכות/כלי BI מתקדמים לנתח ולהציג את המידע, לרבות, שילוב מודלים מתקדמים לחיזוי וסיוע בקבלת החלטות.


ספר לנו על הצלחה/אתגר/כישלון שחווית בתחום טכנולוגיות המידע במהלך הקריירה. 

לשמחתי, חוויתי מספר הצלחות ביישום מערכות SAP במספר ארגונים משמעותיים. הסיפוק "לעלות לאוויר" עם מערכת ERP חדשה לארגון לאחר חודשים רבים (ולעיתים אף למעלה משנה) מרגשת. התהליך הפרויקטלי בו צוות גדול המורכב מצוות מקצועי מגוון מתחומי ה IT בשילוב צמוד עם נציגי הלקוח/הארגון, אשר יחדיו עוברים בפרק זמן לא קצר ואינטנסיבי, תהליך משותף הכולל שינוי ושיפור תהליכי עבודה באמצעות מערכת מידע מתקדמת. זהו פרויקט משמעותי בארגון הכולל "עליות וירידות" ולבסוף בשיא - השקת המערכת החדשה. התהליך מעניין, מביא לתחושה של "יצירה חדשה" וסיפוק רב. פרויקט משמעותי בתדיראן היה יישום מערכת ה CRM-SAP (C4C), פרויקט מוצלח  אשר השיג את מטרותיו ובעיקר תרם ליכולת טובה יותר בניהול לקוחות החברה באופן שירותי וממוקד לקוח ("לקוח מאוחד" לכל החטיבות בארגון, שקיפות ושיתוף מידע תחת  "לקוח 360 ").

חוויה פחות מוצלחת הייתה לי בפרויקט "פורטל הספקים", המערכת אמנם "עלתה לאוויר" אך מצאנו את עצמנו (מערכות המידע) כבעלי האינטרס הראשי שדוחף את ההטמעה. הפרויקט החל כחלק מיוזמת חדשנות בארגון, אך בפועל, מצד הארגון לא ממש גילו עניין ולא קדמו את ההטמעה בהתאם לתכנון. כיום, המערכת מתפקדת והעמקת ההטמעה תלויה לא מעט ב"דחיפה" של מערכות המידע.


איך אתה רואה את הענף בשלוש-חמש השנים הבאות?

תחום מערכות המידע והטכנולוגיות המתקדמות (AI/ML, RPA, ניהול מערכות בענן, ניהול הדאטה המתקדם לרבות ה BI, הדיגיטל, מערכות אבטחה, ניהול הרגולציות) יעסיקו אותנו רבות. האתגר המרכזי יהיה לתכנן כיצד תחת תקציב נתון ניתן יהיה לקדם את הטמעת הטכנולוגיות באופן אפקטיבי בהתאם לצרכי הארגון וככל שניתן מתוך ראייה עסקית של "value for money" לארגון. בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" ולנוכח מצב כלכלי לא ברור בשנים הקרובות, האתגר יהיה לנהל את המשאבים השונים (כוח אדם, מערכות, טכנולוגיות מתקדמות) באופן מושכל והבנה מחודדת/מדויקת יותר לגבי צרכיי הארגון המרכזיים אשר משפיעים על התוצאות העסקיות ולהתמקד במערכות והטכנולוגיות התורמות לכך. מעבר לכך, תחת ניהול סיכונים קפדני יותר, לנהל את התשתיות והמערכות המבטיחות את רציפות הפעילות של הארגון, הגנות מספקות מול איומי הסייבר, שרידות והמשכיות תפקוד בחירום (BCP/DRP) ומענה לדרישות הרגולטוריות.


איך אתה מתעדכן בחידושים ובמגמות?

משתתף בכנסים, קורא חומר מקצועי, צופה בוובינרים, נפגש עם ספקים/יועצים מהתחומים השונים. אנו מוצפים במידע, אני משתדל להתמקד בתחומים הרלוונטיים שעשויים להביא ערך לחברה בטווח הקצר/בינוני. מעת לעת גם קורא על מגמות ופרסומים של חברות המחקר בהסתכלות ארוכת טווח. בנוסף, אני נוהג לבצע מהלך תכנוני "מפת דרכים" כל 3-4 שנים עם יועצים המתמחים בתחום. בדרך זו, אני מקבל מידע נוסף, משוב ותיקוף על פעילות מערכות המידע לרבות, בנצ'מרק מול המקובל בארגונים דומים.


איך אתה מנהל את העובדים שלך? איך אתה בונה את הצוותים שלך? איך שומרים על עובדים?

ניהול העובדים באופן מכבד ומקצועי מהווה ערך משמעותי בעיני. אני מכיר ומודע לשינויים בשוק העבודה וההנחה שלי שעל מנת שעובד (עובדת) יישאר בארגון למשך זמן, ישאף להצליח, יהיה מסור ויתרום גם לעבודת הצוות, עליי להיות קשוב לצרכיי העובד בתחום המקצועי והאישי. חשוב לשתף את העובד בקבלת החלטות, לסייע לעובד בקידום רעיונות טובים שהביא ולתת לו סמכות לקדמם. עלי לגרום לכך שהעובד יהיה מאותגר מקצועית, ירגיש מוערך, ירגיש טוב בעבודה בצוות ובארגון. העובד צריך לדעת מה מצפים ממנו, להתנהל מול יעדים ומשימות מוגדרות עליהם יקבל פידבק מהמנהל ובהתאם ליכולת גם יתוגמל. אני מצפה מהעובד "לראש גדול"/פרואקטיביות, להיות אחראי לבצע משימות בשלמותן כל זאת עם מתן שירות טוב למשתמשי הארגון. העובד צריך לדעת/לראות שיש אופק גם להתקדם מקצועית ובתנאי השכר.


בתחומי הפעילות של מערכות המידע, העבודה בחלקה הגדול מבוצעת בצוות. לעיתים קרובות משולב גם עם ספקים. אני שם דגש על הצורך להקשיב ולשתף פעולה בין חברי הצוות, לשאוף "לשים את האגו בצד" ולהיות ממוקד מטרה. בבחירת העובדים נלקח בחשבון גם התאמתם לעבודת הצוות עם המאפיינים של הצוותים בתדיראן.


מה ממריץ אותך בתפקיד הנוכחי ומה מרוקן אותך?

מערכות המידע מגוונות מאד בארגון. תפקיד המנמ"ר משמעותי ומשפיע על היכולת של הארגון לתפקד ולהשיג את מטרותיו. ממריץ אותי להטמיע טכנולוגיות/מערכות חדשות המקדמות את הארגון ומביאות לערך משמעותי. ניהול מקצועי ו"חכם" בארגון והצלחה לסיים פרויקטים באופן מוצלח, ממשיך להניע אותי ולהביא לי סיפוק ומשמעות גם לאחר שנים רבות בתחום. "בפחות", נדרש לא פעם לשכנע בכך שהפעילות של מערכות המידע גם חוסכת בעלויות ו"להילחם" לשמירה/הגדלת התקציב. לעיתים התחושה שלא מבינים את התרומה של מערכות וטכנולוגיה הנדרשת להגברת אבטחת המידע למשל. חלק ניכר מעבודת הצוותים מוקדש למתן שירות ותחזוקת המערכות הקיימות, לא פעם אין הבנה מספקת מצד ההנהלה/המנהלים הבכירים לגבי היקף העבודה הנדרשת.


מניסיונך המקצועי, איזה טיפ היית נותן למנמ"רים שעושים את צעדיהם הראשונים?

נכנסתם לתוך עולם מרתק, התחום הכי מעניין ומתפתח. טכנולוגיית המידע מתחדשת ומתפתחת בקצב מהיר. בתחום הניהולי, תהיו קשובים לעובדים, לצוותים שלכם, המשאב האנושי "עדיין" החשוב ביותר לצורך הצלחה במשימות של keep the lights on ושיפור ושימור תשתיות ה IT ,המערכות הארגוניות והדיגיטל. תלמדו מהמידע הקיים בכל הערוצים, תתייעצו עם קולגות, יועצים, ספקים. תשימו דגש על מה שיביא ערך מרבי לארגון ותבחנו תמיד מספר חלופות. תשתפו את המנהלים הרלוונטיים בארגון בבחירת המערכות החדשות. תתקשרו את הפרויקטים והפעילות המשמעותית בארגון. בכל יישום מערכת חדשה, תוודאו שגורם ניהולי בכיר מהארגון יוגדר כספונסר של הפרויקט ואיתו צוות הנדרש מצד היחידה בארגון/"הלקוח בארגון", לרבות תיאום ציפיות לגבי משאבי הזמן שיידרש להשקיע בפרויקט. תקדישו זמן מספק לניהול השוטף של העובדים/צוותי העבודה ותעקבו באופן קבוע/תקופתי אחר העמידה בתקציב.

bottom of page