top of page

פורטל ידע

פאנל : משרטטים את העתיד – מגמות תומכות בשווקים פיננסיים

התייחסות של זיזי אשכנזי – ארכיטקטית ראשית בנק דיסקונט

שאלת מיליארד הדולר - איך ייראה העידן הפיננסי - טכנולוגי העתידי? ובכן, הנבואה לא ניתנה לנו, אבל היכולת להשפיע דווקא כן! מי שישכיל לשלב חזון עתידי עם תעוזה מנוהלת יתרום רבות לקידום הארגון שלו בפרט ואף לשרטוט העתיד בכלל.

המהפכה הטכנולוגית - עסקית בעיצומה לרבות בעולם הפיננסי, עם קטליזטורים משמעותיים הדוחפים קדימה ויכולות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות זאת.

הקטליזטורים המרכזיים מורכבים מהלקוחות אשר מצפים לחוויה מדהימה, הרגולטור אשר דוחף להגברת התחרות, התחרות המשבשת מכל עבר (לא רק בנקים, אלא כולם) והטכנולוגיה והדאטה המספקים כלים למימוש המהפכה. חמשתם פועלים בכוחות משולבים ומייצרים מציאות חדשה.

הפתרונות הטכנולוגיים פועלים ב-2 צירים מרכזיים: אוריינטציה עסקית טהורה אשר משנה את דרך עשיית העסקים ואוריינטציה טכנולוגית טהורה אשר משנה את דרך יצירת הפתרונות. גם 2 הצירים הללו פועלים בכוחות משולבים, בלעדיהם המציאות החדשה לא באמת תתרחש.

בעולם של אוריינטציה עסקית נוכל למצוא את מחוללי השינוי העתידי הדרמטיים יותר כגון Bank as a Service המספק שירותים טכנולוגיים-בנקאיים לצדדי ג' כ-SaaS, עם Decentralized Finance המייצר פלטפורמה בנקאית מבוססת Blockchain ללא מתווכים ועם Financial Supply Chain המספק פתרונות לתהליכים חוצי ארגונים - גם זה על בסיס Blockchain.

בנוסף, מתקיים המשך פיתוח ודיגיטציה מואצים של הטרנספורמציה הדיגיטלית עם חידושים בתחומים של ניהול נאמנויות חכם (Loyalty management), טיפוח בריאות פיננסית (Financial Well Being), עם Autonomous Finance המיועד לספק אוטומציה בקבלת החלטות בהתבסס על אלגוריתמים חכמים, התפתחות מואצת של עולמות ה-P2P וארנקים דיגיטליים אשר בארץ עדיין ממוקד בשקלים אבל צפוי להתפתח גם למט"ח Cross Border Payments ומה אם לא מטבעות קריפטוגרפיים ודיגיטליים למיניהם.

בעולם של אוריינטציה טכנולוגית נוכל למצוא את הטכנולוגיות הדומיננטיות המאפשרות את השינוי ובראשן מה אם לא Open Finance המהוות תשתית אינטגרציה הכרחית בין ארגונים וגם בתוך הארגון ו-Blockchain שכבר הוזכר בהקשר של תשתית טכנולוגית לניהול תהליכים חוצי ארגונים עם רמת אמון מהגבוהות ביותר הקיימות. כמו כן, נוכל למצוא עולמות טכנולוגיים טהורים הנוגעים לדרכי הפיתוח, החל ב-Agile & DevOps שכולם כבר מכירים, עבור דרך Low-Code ו-Automation על כל גווניו (RPA, Insights, ML, DL ועוד) וכלה בארכיטקטורות מודרניות (NewGen Architecture) הכולל את כל עולם ה-Microservices, Serverless & Containers (הרבה יותר מ-SOA), ו-Event Driven עד רמת Streaming (הרבה יותר מ-Messaging) - כל הללו מהווים קטליזטורי פיתוח ומייצרים TTM מהיר בהרבה, איכות גבוהה בהרבה, ועלויות נמוכות בהרבה.

אם נוסיף לזה גם את התנופה העצומה של השימוש החכם בדאטה ואת כל פתרונות הענן המאפשרים השקות מהירות ופונקציונאליות עשירה, לצד שילוב של טכנולוגיות קצה (Edge Computing) ובעתיד הרחוק גם Quantum Computing - נקבל עוצמות מיחשוב מהדור הבא, כאלו המאפשרות קפיצת מדרגה משמעותית לעולם כולו.

לסיום אומר שזו זכות גדולה להיות חלק משרטוט העתיד, ואני קמה בכל בוקר מחדש במטרה לקדם את הבנק בדרך זו ואגב כך גם לתרום לתנופת הפיתוח במשק הישראלי בכלל.









bottom of page