top of page

פורטל ידע

מספר תובנות שיסייעו לכם במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית שלכם

 

רז הייפרמן | יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital וחבר נשיאות הלשכה




 

מבוא

תנסו לדמיין לרגע את הסביבה העסקית בה הארגון שלכם יפעל בשנה 2030 ותנסו לענות על מספר שאלות:


  • המודל העסקי: האם הארגון ימשיך למכור את המוצרים ו/או את השירותים כמו היום או שהם יהפכו לשירות (Everything as a Service)?

  • ערוצי לקוח: באיזה ערוצים תנהלו את הקשרים העסקיים עם לקוחותיכם? האם תמשיכו להשתמש באתרי מסחר אלקטרוני, יישומי מובייל וממשקי הודעות (כמו SMS, WhatsApp, Chatbot) או שרוב הממשקים יהפכו לממשקי שיחה מבוססים על זיהוי דיבור (Conversational Interfaces) כמו Amazon Alexa, ,Apple Siri, Microsoft Cortana או Google Assistant ?

  • הסביבה התחרותית: מי יהיו המתחרים העיקריים שלכם, מתחרים מוכרים מהענף שלכם או מתחרים חדשים כמו ענקי הטכנולוגיה כמו Google, Apple, Facebook, Amazon, Alibaba או אולי חברות בקטרגויות כגון Fintech, Insurtech, Agritech, Legaltech, Healthtech ועוד, שמאיימות לכבוש את השוק שלכם?

  • מרחב העבודה (Workspace): איך יראה מקום העבודה, האם תמשיכו לעבוד מהמשרדים או שחלק ניכר מהעבודה תבוצע מרחוק? או אולי בעיקר מחללי עבודה שיתופיים? ואיזה חלק מהעבודה יעשה ע"י בני אדם ואיזה ע"י רובוטים או Cobots (Collaborative Robots) הפועלים בשיתוף עם בני אדם?

  • ארגונים אוטונומיים: איזה חלקים מפעילות הארגון תיעשה ע"י עובדים ואיזה חלק יבוצע באופן אוטונומי/אלגוריתמי ע"י מערכות מבוססות אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה?

  • כישורים ומקצועות: מהם הכישורים הדרושים ומקצועות העתיד שכדאי לעובדים ללמוד? מדעני נתונים, מאמני מערכות אינטליגנטיות, מפעילי רובוטים ועוד מקצועות חדשים שטרם הכרנו?

  • תחבורה: כיצד העובדים שלכם יגיעו לעבודה? האם הם יגיעו עם רכבים אוטונומיים, תחבורה שיתופית או אולי אפילו עם רחפנים אישיים?

  • רפואה ושירותי בריאות: איזה חלק משירותי הבריאות יתנתנו מרחוק ואיזה חלק יחייב אותנו להגיע למרפאות ובתי חולים? האם הרפואה תהפוך לרפואה מדויקת ומותאמת אישית וכל אחד מאיתנו יקבל תרופות אשר יוצרו במיוחד עבורו?

  • השכלה גבוהה: האם סטודנטים ימשיכו להגיע לקמפוסים כדי לפגוש את המרצים בכיתה או שרוב הלימודים יבוצעו בצורה מקוונת מרחוק? האם תכניות הלימוד ימשיכו להיות שלוש או ארבע שנתיות כמו היום או שחלק מהלימודים יעברו ללימודי תעודה קצרים וממוקדים לאחד מהמקצועות הרלונטיים?

  • קמעונאות: האם נקנה את המצרכים שלנו בחנויות ללא קופות ותורים, כמו Amazon Go? האם את רוב הרכישות שלנו נבצע במקוון ונקבל את המשלוחים במהירות הביתה באמצעות רחפנים? האם החנות האוטונומית תהפוך למחזה נפוץ?


אפשר להוסיף ולשאול עוד שאלות רבות. מה שברור הוא שקשה מאד, ואולי כמעט בלתי אפשרי, לדמיין היום איך תיראה הסביבה העסקית העתידית בעוד עשר, עשרים ויותר שנים. באופן דומה לו היינו שואלים אנשים לפני 10 שנים (להזכירכם ה iPhone הופיע רק ב 2007(, כיצד תיראה הסביבה העסקית של היום, הם היו מתקשים לדמיין את ההתפחויות המדהימות שהפכו לחלק משגרת חיינו - מסחר אלקטרוני בהיקפים עצומים באתרים כמו Amazon ו Alibaba, בנקים וחברות ביטוח דיגיטליים ללא סניפים, רפואה מרחוק, הוראה מרחוק במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, ספרים דיגיטליים ב Kindle, רשתות חברתיות כמו Facebook, YouTube, TikTok, Instagram ואחרות, מערכות ניווט בסמארטפון שלנו, תשלום באמצעות ארנקים דיגיטליים כמו Apple Pay ואחרים, מודלים עסקיים שיתופיים כמו Airbnb, Uber, הזרמת תכנים דיגיטליים לטלוויזיות ולרדיו עם Netflix, Spotify ועוד. ההתפתחויות המדהימות בטכנולוגיות הדיגיטליות, במדע החומרים, ברפואה, בתחבורה, בחינוך ועוד, הופכות את מאמץ החיזוי למשימה מאתגרת מאד.

האתגר בחיזוי העתיד אינו יכול להוות תירוץ לאי הכנת ארגונכם לסביבה העתידית. זו הליבה של תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית – הכנת הארגון לסביבה העסקית העתידית, שברובה תהיה דיגיטלית. למרות הקושי, עלינו להתחיל כבר היום לנסות ולדמיין (Reimagine) את העתיד, ולגבש אסטרטגיה עסקית המתייחסת לסביבה עסקית דינמית, דיגיטלית, עתירת הזדמנויות עסקיות וסיכוני שיבוש (Disruption) וסייבר. ישנם נושאים שרצוי שהארגון יתחיל לקדם כבר היום, בלי קשר להתפתחות טכנולוגית כזאת או אחרת. ברור כי הארגון העתידי יהיה חייב להיות ממוקד לקוח (Customer Centric); חדשני (Innovative); גמיש וזריז (Agile); מונחה נתונים ותובנות (Data & Insights Driven); בעל מבנה ארגוני גמיש (Flexible Organizational Design); מבוסס על עבודת צוותים המנהלים את עצמם (Self Organizing), צוותים רב תחומיים ועתירי שיתופיות (Collaboration); וכמובן עם עובדים בעלי יכולות וכישורים להטמיע ולהשתמש בטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות. תזכרו:


Change fixes the past, Digital Transformation creates the future


מטרת המאמר, שיופיע במספר חלקים, היא להציג מספר תובנות חשובות לכל ארגון המבקש לבצע טרנספורמציה דיגיטלית. התובנות נלקחו ממחקרים אקדמיים וספרים שפורסמו במהלך השנים האחרונות ומהניסיון האישי. להלן רשימת התובנות שיופיעו בדיילי מיילי בשבועות הקרובים:

1. הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת חזון וחשיבה על העתיד

2. הארגון שלכם אינו זקוק לאסטרטגיה דיגיטלית אלא לאסטרטגיה עסקית לעידן הדיגיטלי

3. אין ענף חסין בפני הטרנספורמציה הדיגיטלית, היא תגיע גם לענף שלכם

4. המיקוד של הטרנספורמציה הדיגיטלית חייב להיות עסקי ולא טכנולוגי

5. מודלים עסקיים דיגיטליים הם מרכיב חשוב במסע הדיגיטלי

6. שלושת גורמי ההצלחה העיקריים – אנשים, אנשים, אנשים


קריאה מהנה.

bottom of page