top of page

פורטל ידע

ישראל בין עשרת המדינות המובילות בתחום ה AI לפי אינדקס הבינה המלאכותית העולמית של Tortoise


ערך אריה עמית | יועץ אסטרטגי, חבר נשיאות הלשכה

מקור: Tortoisemedia.com


 

אינדקס הבינה המלאכותית העולמי של Tortoise, שיצא החודש, מראה אילו מדינות מובילות כעת את מירוץ הבינה המלאכותית העולמית ומדוע. הוא משתמש בשילוב של אינדיקטורים מוחלטים ויחסיים כדי למדוד את יכולת הבינה המלאכותית המוחלטת (Scale) של המדינות ויכולת הבינה המלאכותית שלהן ביחס לגודל האוכלוסייה והכלכלה שלהן (Intensity). השנה, לראשונה, המדד חושף אילו מדינות פוגעות מעל המשקל שלהן ומזהה את המרכזים הדינמיים ביותר של AI הפועלים כיום.


מדד ה-AI העולמי - הדירוגים:

בסקר השתתפו 62 מדינות שונות וכפי שניתן לראות ישראל תופסת את המקום השביעי המכובד מתוכם כאשר הציון הכולל שלה הוא 40 מתוך 100.

ארצות הברית היא המובילה הבלתי מעורערת של מדד הבינה המלאכותית העולמית, ואחריה סין. סינגפור נוסקת למקום השלישי ואחריה בריטניה ברביעי וקנדה בחמישי.

ארה"ב המובילה השיגה 100 מתוך 100 ושמרה על מקום ראשון בכל שלושת הפרמטרים העיקריים - יישום, חדשנות והשקעה. בהשקעות במיוחד, ארה"ב חזקה במיוחד בשל ציונים גבוהים בתת-הפרמטר המסחרי המודד את רמת הפיתוח של הסביבה התעשייתית סביב בינה מלאכותית, מנתח את המספר, קנה המידה והמימון של מיזמים מסחריים בבינה מלאכותית.

סין השיגה 62 מתוך 100 , תוך שמירה על פער משמעותי מארה"ב ומדורגת במקום השני הן בחדשנות והן בהשקעות. בתחום החדשנות במיוחד, סין משיגה ציונים גבוהים במיוחד בתת הפרמטר - פיתוח. תרומה לפלטפורמות בינה מלאכותית בקוד פתוח, או מספר הפטנטים הקשורים לבינה מלאכותית שהוגשו ברמה הלאומית, משמשות למדידת הפיתוח של טכניקות חדשות והתקדמות בבינה מלאכותית.

סינגפור השיגה 50 מתוך 100 , וקפצה מהמקום השישי למקום השלישי. המדינה משיגה ציון גבוה ברוב האינדיקטורים היחסיים (למשל מספר אנשי מקצוע בינה מלאכותית למיליון איש). מדידת הריכוזיות הגיאוגרפית של מומחי בינה מלאכותית, תנועותיהם וההיצע והביקוש המשתנים עבורם קובעת את רמת הקיבולת שמציע ההון האנושי בתוך מדינה נתונה. אבל אפילו במונחים מוחלטים, סינגפור עשתה התקדמות עצומה באמצעות מאמצים ממשלתיים מפורשים שמטרתם להגביר את הבינה המלאכותית על פני חדשנות, מחקר והון אנושי.

הביצועים המדהימים של סינגפור הן בעוצמת הבינה המלאכותית והן בקנה מידה מאשרים את השאיפות האחרונות של המדינה להפוך למרכז בינה מלאכותית עולמית. הוצאות המחקר והפיתוח על AI על ידי סינגפור גדולות פי 18 מזו של ארה"ב ביחס לתוצר, המדינה מארחת לפחות 270 סטארט-אפים פעילים של AI (49 לכל מיליון איש)

סינגפור, ישראל ושוויץ מובילות את הדירוג בעוצמה (Intensity) - כלי ניתוח הנתונים החדש ביותר של אינדקס הבינה המלאכותית העולמי. בניגוד לארה"ב וסין, המובילות את התרשים הכולל בכל הנוגע להיקף פיתוח בינה מלאכותית, מדינות אלו מתפקדות בצורה הטובה ביותר כאשר מסתכלים על קיבולת בינה מלאכותית ביחס לגודל האוכלוסייה והכלכלה שלהן.

ניתוח תמונת "עכביש" בתרשים הבא לפי תת הפרמטרים השונים אצל המדינות המובילות. מצביע על הבעיות העיקריות של ישראל בקידום הבינה המלאכותית המתמקדות בחולשות שבפרמטרים של אסטרטגיה ממשלתית, תשתיות טכנולוגיות (מחשב על) וסביבה תפעולית מתאימה. לעומת החוזקות בתחום המחקר, הםיתוח, הכישורים והגישה המסחרית

בום ה-AI הגנרטיבי


הפופולריות של בינה מלאכותית גנרטיבית שלחה השנה את החברה, השווקים, הממשלות והעסקים למסע מטורף. חברות טכנולוגיה גדולות מזרימות מיליארדי דולרים לפיתוח מודלים יצירתיים משלהן, בזמן שממשלות נדחפות לטפל בוואקום הרגולטורי.

כדי להבין היכן עומדות מדינות בודדות לגבי קיבולת בינה מלאכותית, נבנה מיני אינדקס מ-10 אינדיקטורים המודדים מאמרים אקדמיים שפורסמו, פטנטים והשקעות פרטיות ספציפיות לבינה מלאכותית. שוב, ארה"ב במקום הראשון, ואחריה סין ובריטניה. ישראל תופסת את המקום העשירי המכובד.

סין מובילה במונחים של מספר גולמי של כל פרסומי המחקר. עם זאת, כאשר מסתכלים על הפרסומים החשובים ביותר, ארה"ב שומרת על יתרון משמעותי. גם תחומי ההתמחות שונים.

בסך הכל, הסתכלות על מאמרי מחקר מבעד לעדשת הציטוטים ותחומי הנושא מעידה על כך שלמרות שסין נמצאת במקום הראשון במיני-אינדקס לפי תפוקה גולמית, עדיין ארה"ב היא שמובילה את המחקר המשמעותי ביותר בפיתוחים מתקדמים.

עבור פטנטים מחוללי בינה מלאכותית, בעוד שמועמדים סיניים וארה"ב הגישו מספר דומה, המועמדים בארה"ב החזיקו כמעט פי 10 ממספר הפטנטים שהוענקו בפועל, עובדה ששמה אותם בראש באופן ברור.

לבסוף, למעלה מ-50% מהסטארט-אפים של בינה מלאכותית גנרטיבית (167 מתוך 309 חברות) מבוססים בארה"ב, ונטלו כמעט 70% מההשקעות הפרטיות העולמיות. בריטניה וקנדה נמצאות במקום השני (20 חברות) והשלישי (16 חברות).

איך עובד אינדקס הבינה המלאכותית הגלובאלי

אינדקס הבינה המלאכותית העולמית מסתמך על מגוון של 28 מקורות נתונים שונים, כולל דוחות ממשלתיים, מאגרי מידע ציבוריים מארגונים בינלאומיים, צוותי חשיבה וחברות פרטיות, כמו גם מחקרים של Tortoise עצמה, כדי למדוד את המערכות האקולוגיות הלאומיות הקובעות את היכולת לבינה מלאכותית.

111 האינדיקטורים המרכיבים את אינדקס הבינה המלאכותית מקובצים לפי נושאים אסוציאטיביים סביב שלושה עמודים (Pillars) עיקריים ושבעה עמודי משנה:

  • יישום | האינדיקטורים בעמוד זה משקפים את ההפעלה של בינה מלאכותית על ידי מתרגלים בעסקים, בממשל ובקהילות. עמוד זה מכיל את עמודי המשנה של כישרון, תשתית וסביבת הפעלה.

  • חדשנות | האינדיקטורים בעמוד זה משקפים פריצות דרך טכנולוגיות והתקדמות במתודולוגיה המעידים על פוטנציאל גדול יותר של יישום בינה מלאכותית בעתיד. העמוד מכיל את עמודי המשנה של מחקר ופיתוח.

  • השקעה | האינדיקטורים בעמוד זה משקפים התחייבויות פיננסיות ומינהלתיות של בינה מלאכותית. העמוד מכיל את עמודי המשנה של מיזמים מסחריים ואסטרטגיה ממשלתית.


לסיכום

אין ספק שהשנים 2022/23 הן השנים של הבינה המלאכותית.

תנופת הבינה המלאכותית היצירתית זעזעה את מאזן הכוחות בין חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, פתחה אפשרויות חדשות לחדשנות בין המגזרים והגבירה את הלחץ לרגולציה.

רק ברבעון הראשון של 2023 ההשקעה הפרטית העולמית בבינה מלאכותית הגיעה ל-18 מיליארד דולר, לעומת 9.7 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022. אירופה האיצה את המשא ומתן על חוק הבינה המלאכותית של האיחוד האירופי - חוק ה-AI המקיף הראשון אי פעם. סין מתכננת לנסח חוק בינה מלאכותית משלה עד סוף השנה הנוכחית. וארצות הברית העלתה את תקציבה למחקר ופיתוח בינה מלאכותית ב-13% בשנת 2022, בהשוואה לשנה הקודמת.


bottom of page